RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Kritiek op PostNL

Rouwpost voor nichtje Marianne kwam te laat: 'Helft van haar vrienden wist niet van uitvaart'

Het overleden nichtje van Marianne van Bennekom. Beeld © Eigen foto.

Ondanks dat rouwkaarten apart worden verstuurd, komen ze niet altijd op tijd aan. En dat levert vervelende situaties op. Marianne maakte het mee. "Dit konden we maar één keer goed doen."

Het nichtje van Marianne van Bennekom overleed plotseling op 49-jarige leeftijd. Van Bennekom is uitvaartbegeleider en verzorgde de begrafenis. "Het zou een drukke uitvaart worden, met ongeveer 140 mensen. Maar doordat de kaarten niet waren aangekomen, wisten veel vrienden niet eens dat ze was overleden."

We vroegen op Facebook wie dit probleem herkent, en kregen 95 reacties. Ook Van Bennekom reageerde. Ze wilde de kaarten op zondag versturen, vertelt ze. "PostNL heeft een extra service dat iemand de rouwpost komt halen. Ik twijfelde nog, maar ik was zo druk met de uitvaart dat ik van deze service gebruik heb gemaakt."

Honderden
Lees ook:
Honderden rouwkaarten te laat of niet bezorgd door PostNL: 'Pijnlijk'

Hoe werkt het?

Rouwpost krijgt een aparte behandeling van PostNL, dat is het bedrijf verplicht te doen. PostNL neemt de zogeheten Universele Postdienst (UPD) voor zijn rekening. Dat betekent onder meer dat het bedrijf rouwpost en medische post zes dagen in de week moet bezorgen. Voor andere post is dat vijf dagen.

Om er zeker van te zijn dat de rouwpost te herkennen is tussen de normale post, moet er een rouwzegel op geplakt worden en moeten de kaarten in een speciale verzamelenvelop in de brievenbus worden gedaan.

Op zaterdag, als de brievenbussen niet worden geleegd, moet de envelop worden afgegeven bij een postkantoor.

'Dit konden we maar één keer goed doen'

De man die de post van Marianne kwam halen, had een kind in de auto zitten. "Die riep constant: 'Papa, papa, papa!' Ik zie hem maar één envelop scannen. 'Het zijn twee enveloppen', riep ik nog toen hij terugliep naar de auto. Hij zei dat het goed kwam."

"Toen de helft van de familie een kaart kreeg en de andere helft niet, wist ik dat het verkeerd was gegaan. In paniek belde ik PostNL, ze konden niks meer doen. Ze stuurden een vergoeding en een bloemetje. Ga weg zeg, het hele huis stond al vol met bloemen. Dit konden we maar één keer goed doen."

Kaarten nooit aangekomen

De kaarten zijn tot op de dag van vandaag nooit aangekomen. "Bizar toch?", zegt Van Bennekom. "We konden goede vriendinnen en kennissen via whatsapp en social media bereiken. Maar dat lukte niet bij iedereen. Ik denk dat zo'n 50 tot 75 mensen niet is geweest. De familie heeft het er nog steeds over."

Ook Rineke van Zwieten herkent het probleem. Nadat haar schoonvader overleed, kwam de helft van de rouwkaarten niet op tijd aan voor de begrafenis. "We belden met het bedrijf waar we de kaarten online hadden besteld. Ze verzekerden ons dat ze diezelfde dag de kaarten in twee speciale rouwpostbakken bij PostNL zouden afleveren", zegt ze.

Honderd genodigden nagebeld

"We wonen in hetzelfde postcodegebied als veel mensen die een kaart moesten ontvangen. Van hen hoorden we dat bij de helft de kaart niet was aangekomen." Het online bedrijf verzekerde haar dat de kaarten in twee bakken waren afgeleverd. "Eén bak is bij PostNL als rouwpost verwerkt, de andere niet."

Van die laatste bak kon het postbedrijf de kaarten niet meer traceren. De familie heeft de honderd genodigden nagebeld en geïnformeerd. "Ook stuurden we de digitale kaart via de mail en in app-groepen rond. Het is een hoop gedoe, terwijl we in de rouw zaten en een hele begrafenis moesten organiseren. Dit kun je er dan gewoon niet bij hebben."

'Na de begrafenis lag de kaart op de mat'

Toen de begrafenis achter de rug was, kreeg ze van verschillende mensen een bericht dat de kaart op de mat lag. Rineke van Zwieten: "Maar dat was dus te laat. Van PostNL kregen we een lauwe reactie: 'Het is vervelend, maar we kunnen er niks aan doen', zeiden ze."

Ook Corina Hendriks-Rouw had problemen met de bezorging. "We hadden alles netjes in speciale enveloppen gestopt en afgegeven bij een PostNL-punt. De volgende dag kregen wij de controlekaart niet in de bus. De dag erna ook niet, terwijl ’s avonds de avondwake was."

Honderden
Lees ook:
Honderden rouwkaarten te laat of niet bezorgd door PostNL: 'Pijnlijk'

Begrafenis gemist

PostNL gaf toe dat een stagiaire niet wist wat ze met de rouwenveloppen moest doen en had ze apart gelegd. "Het bedrijf heeft nog hard hun best gedaan om alle mensen in de regio hun kaart te bezorgen. "Ook kreeg mijn vader een vergoeding en een bosje bloemen."

Ze is tevreden met de afwikkeling, maar vindt het toch vervelend dat een kennis de begrafenis heeft gemist. "Achteraf gezien hadden we de brieven beter bij de gewone post kunnen doen, dan waren ze allemaal op tijd geweest."