Voor een gewone zoekopdracht zijn er duizenden, zo niet miljoenen, webpagina's met nuttige informatie. Algoritmen zijn de computerprocessen en -formules waarmee uw vragen worden omgezet in antwoorden. De algoritmen van Google maken momenteel gebruik van meer dan 200 unieke signalen of 'aanwijzingen' om een zo goed mogelijke schatting te maken van dat waarnaar u op zoek bent. Onder deze signalen vallen dingen zoals de termen op websites, de recentheid van de inhoud, uw regio en de PageRank.

Zoekprojecten

Het zoekproces en de resultatenpagina bestaan uit veel verschillende onderdelen en we passen onze technologie en systemen voortdurend aan om steeds betere resultaten te kunnen aanbieden. Veel van deze veranderingen betreffen spannende innovaties, zoals de kennisgrafiek of Google Instant. Ook andere belangrijke systemen worden voortdurend afgestemd en verfijnd. Deze lijst van projecten biedt een glimp van de verschillende aspecten van zoekfuncties.

Antwoorden

Retourneert direct antwoorden en informatie met betrekking tot zaken als het weer, sportuitslagen en snelle feiten.

Automatisch aanvullen

Voorspelt waar u mogelijk naar zoekt. Dit omvat inzicht in termen met meerdere betekenissen.

Boeken

Vindt resultaten uit miljoenen boeken, inclusief voorbeelden en tekst, van bibliotheken en uitgevers wereldwijd.

Recentheid

Toont het laatste nieuws en recente informatie. Dit omvat het vergaren van tijdige resultaten als u naar specifieke datums zoekt.

Google Instant

Geeft direct resultaten weer terwijl u typt.

Afbeeldingen

Toont afbeeldingsresultaten met miniatuurweergaven, zodat u in een oogopslag kunt besluiten naar welke pagina u wilt gaan.

Indexeren

Gebruikt systemen voor het verzamelen en opslaan van documenten op internet.

Kennisgrafiek

Verstrekt relevantere resultaten op basis van geografische regio, webgeschiedenis en overige factoren.

Mobiel

Omvat verbeteringen die speciaal zijn ontworpen voor mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones.

Nieuws

Omvat resultaten uit online kranten en blogs van overal ter wereld.

Inzicht in zoekopdrachten

Begrijpt de diepere betekenis van de woorden die u typt.

Verfijningen

Voorziet in functies als 'Geavanceerd zoeken', gerelateerde zoekopdrachten en andere zoekhulpmiddelen die u allemaal kunt gebruiken om uw zoekopdracht te verfijnen.

SafeSearch

Beperkt het aantal internetpagina's, afbeeldingen en video's voor volwassenen in uw zoekresultaten.

Zoekmethoden

Biedt nieuwe manieren van zoeken, zoals 'zoeken op afbeelding' en 'spraakgestuurd zoeken'.

Site- en paginakwaliteit

Gebruikt een geheel aan signalen om te bepalen hoe betrouwbaar, degelijk of gezaghebbend een bron is. (Een van deze signalen is PageRank, een van de eerste algoritmen van Google waarin wordt gekeken naar links tussen pagina's om hun relevantie vast te stellen.)

Fragmenten

Laat van elk zoekresultaat korte informatievoorbeelden zien, zoals de titel van een pagina met een korte beschrijving .

Spelling

Identificeert en corrigeert mogelijke spelfouten en biedt alternatieven.

Synoniemen

Herkent woorden met een vergelijkbare betekenis.

Vertaling en internationalisering

Stemt resultaten af op uw taal en land.

Universeel zoeken

Voegt relevante inhoud, zoals afbeeldingen, nieuws, kaarten, video's, en uw persoonlijke content samen tot een enkele uniforme pagina met zoekresultaten.

Gebruikersinhoud

Verstrekt resultaten op basis van een database van mensen, plaatsen, dingen en hun onderlinge connecties.

Video's

Toont op video gebaseerde resultaten met miniatuurweergaven, zodat u snel kunt besluiten welke video u wilt bekijken.

De evolutie van zoeken

Het is ons doel om het antwoord dat u zoekt, sneller te vinden en zo een bijna naadloze verbinding te leggen tussen u en de kennis die u zoekt. Om u meer inzicht te geven in de manier waarop het zoeken is geëvolueerd, worden in deze video enkele belangrijke functies behandeld, zoals universele resultaten en snelle antwoorden.

Experimenten: van idee tot lancering

Een gebruikelijke algoritmische wijziging begint als idee van een van onze engineers om de zoekfunctionaliteit te verbeteren. We gebruiken een benadering op basis van gegevens en alle voorgestelde algoritmewijzigingen doorlopen een uitgebreide kwaliteitsevaluatie voordat ze worden uitgegeven.

Engineers beginnen gewoonlijk met het uitvoeren van een reeks experimenten, het aanpassen van kleine variabelen en het ontvangen van feedback van collega's tot ze tevreden zijn en het experiment willen uitgeven voor een groter publiek.

Richtlijnen voor de evaluatie van zoekkwaliteit

Dit document is een versie van onze richtlijnen voor de evaluatie van zoekkwaliteit, die worden gebruikt als trainingsmateriaal voor zoekevaluatoren. Het document is gericht op een type beoordeling dat 'URL-beoordeling' wordt genoemd. Bij dit type taak bekijkt de evaluator een zoekopdracht en een resultaat dat zou kunnen worden geretourneerd. De evaluator beoordeelt de relevantie van het resultaat voor die zoekopdracht op een schaal die wordt beschreven in het document. Klinkt eenvoudig, nietwaar? Zoals u kunt zien, zijn er veel moeilijke gevallen waarmee rekening moet worden gehouden.

Nu downloaden (alleen in het Engels)

Grafiek waarin het proces van het verfijnen van experimenten tot daadwerkelijk gelanceerde algoritmewijzigingen wordt weergegeven

Nauwkeurige evaluaties

41.831

De eerste fase is het krijgen van feedback van evaluatoren, mensen die zijn getraind in het evalueren van de zoekkwaliteit. We laten evaluatoren zoekresultaten zien en vragen hen de relevantie van de resultaten voor een bepaalde zoekopdracht te beoordelen. Opmerking: deze beoordelingen hebben geen rechtstreekse impact op de rangschikking.

Vergelijkende experimenten

9250

In een vergelijkend experiment laten we evaluatoren twee verschillende sets zoekresultaten zien: één met het oude algoritme en één met het nieuwe algoritme. We vragen de evaluatoren vervolgens om aan te geven aan welke resultaten ze de voorkeur geven.

Live verkeersexperimenten

7362

Als de feedback van de evaluatoren er goed uitziet, gaan we verder met een 'live verkeersexperiment'. In deze experimenten wijzigen we de zoekfunctionaliteit voor een klein percentage echte Google-gebruikers om te zien hoe dit de manier beïnvloedt waarop ze omgaan met de resultaten. Klikken zoekende gebruikers bijvoorbeeld vaker op het nieuwe eerste resultaat? Zo ja, dan is dat gewoonlijk een goed teken.

Lanceringen

538

Ten slotte worden de gegevens uit alle experimenten zorgvuldig gecontroleerd door onze meest ervaren zoekengineers en bepalen zij of de wijziging wordt goedgekeurd en uitgegeven. Dit klinkt als veel werk, maar het proces is goed gestructureerd, dus een engineer kan binnen 24 uur gaan van idee naar live experiment op Google voor een percentage gebruikers. Op basis van al deze experimenten, evaluatie en analyse hebben we in 2011 538 verbeteringen in de zoekfunctionaliteit doorgevoerd.

Gegevens uit 2011