GoogleAnalytics

Sociaal delen

Waar het om gaat, is dat inhoud wordt gedeeld. Wanneer u nieuwe inhoud publiceert, is dit niet genoeg om de gemiddelde statistieken voor de bovenkant van de trechter te meten, zoals unieke bezoekers. Door verkeer te combineren met het delen van sociale bruggen en inhoud, kunt u geïnformeerde beslissingen nemen om een community op te bouwen en meer organische inhoud te delen, zowel op uw site als daarbuiten.

Overzicht

Houd het delen van uw inhoud bij, zowel op uw website als op externe sociale sites. Gebruik het rapport 'Sociale plug-ins' en het tabblad 'Activiteitenstream' in de rapporten 'Bronnen' en 'Pagina's' om acties en gesprekken buiten uw site te zien.

Bekijk het rapport 'Sociale plug-ins' voor meer informatie over de betrokkenheid op uw site

Als u de Google-knop '+1' en de Facebook-knop 'Vind ik leuk' op uw site heeft, is het belangrijk dat u weet op welke knoppen wordt geklikt en voor welke inhoud. Als u bijvoorbeeld artikelen publiceert op uw site, wilt u weten welke artikelen het meest worden gedeeld en op welke sociale netwerken ze worden gedeeld, bijvoorbeeld Google+ of Facebook. Hierdoor kunt u meer van dergelijke inhoud maken die populair is onder uw bezoekers en functies verwijderen die niet worden gebruikt.

Bovendien kunt u zien in welke mate community's betrokken zijn bij inhoud buiten uw site. Dit geeft een steeds duidelijker beeld van hoe berichten worden verspreid op sociale platforms.

Hoe werkt het?

Als u +1 knoppen op uw site gebruikt, rapporteert Google Analytics automatisch de +1 activiteit die u van bezoekers ontvangt en op welke site hierop is geklikt. Als u AddThis- of ShareThis-plug-ins gebruikt, worden sociale activiteiten op uw site ook automatisch gerapporteerd. Andere sociale plug-ins kunnen eenvoudig worden aangepast voor rapportage aan GA.

  • Verschillende typen sociale acties meten en vergelijken
  • Zie welke pagina's sociale acties ontvangen en maak meer van dergelijke inhoud

Waar kan ik dit vinden?

De rapporten voor Delen kunt u vinden op het tabblad 'Standaardrapporten' onder 'Verkeersbronnen' > 'Sociaal' > 'Plug-ins'.

Gebruik de Activiteitenstream om de betrokkenheid buiten uw site te ontdekken

Mensen gebruiken, delen en bespreken inhoud steeds meer op sociale netwerken. Meer dan 80 procent van de interacties met inhoud vindt plaats op andere sites dan die van de eigenaar van de inhoud. Gebruikers zullen uw blogposts, video's en artikelen waarschijnlijk op andere websites dan die van uzelf ontdekken en erop reageren.

Gebruikers ontdekken uw video of blogpost en delen die omdat ze die interessant, inspirerend of controversieel vinden. De Activiteitenstream in Google Analytics geeft de URL's weer die ze hebben gedeeld, hoe en waar ze zijn gedeeld (bijvoorbeeld via 'opnieuw delen', een 'post' of een 'opmerking' op Google+), en wat ze hebben gezegd.

  • Ontdek waar uw inhoud zich buiten uw site bevindt en hoe doelgroepen erop reageren
  • Ontdek welke inhoud en onderwerpen interessant zijn voor doelgroepen buiten uw site voor uw toekomstige inhoudstrategie
  • Bepaal waar communitybeheer, klantenondersteuning en online marketingbronnen het beste kunnen worden geïmplementeerd

Hoe werkt het?

De Activiteitenstream is een op URL's gebaseerde methode om interacties buiten uw site bij te houden, zoals toevoegen aan bladwijzers, opmerkingen maken en delen. Hieraan kunt u zien of uw inhoud is gedeeld of dat er andere sociale acties hebben plaatsgevonden binnen de community's en sites van onze Social Data Hub.

Waar kan ik dit vinden?

De Activiteitenstream kunt u vinden op het tabblad 'Standaardrapporten' onder 'Verkeersbronnen' > 'Sociaal' > 'Bronnen' en door op het tabblad 'Activiteitenstream' te klikken.