Veelgestelde vragen

Lees de Veelgestelde vragen hieronder door. Als het antwoord op uw vraag er niet bij staat, kunt u een formeel merkverzoek indienen. Wij zullen uw vraag dan zo spoedig mogelijk beantwoorden en daarover contact met u opnemen.

Het logo

Google sponsort mijn evenement. Heb ik toestemming nodig om het logo te gebruiken?

We staan het gebruik van ons logo meestal niet toe voor evenementen die we sponsoren. Als u met ons samenwerkt aan een evenement, kunt u samen met uw Google-contactpersoon kijken of u vrijstelling voor dit beleid kunt aanvragen.

Ik ontvang een Google Grant. Mag ik het logo op mijn site publiceren?

Ja, u mag Google op uw lijst met donoren-in-natura zetten en u mag ons logo op uw site publiceren. We hebben ook een standaardverklaring die u kunt gebruiken om bekendheid te geven aan uw Google Grant:

[Naam organisatie] ontvangt een Google Grant. Het Google Grants-programma ondersteunt geregistreerde non-profitorganisaties die Google's filosofie delen en zich inzetten om de wereld verder te helpen op terreinen als wetenschap en technologie, onderwijs, volksgezondheid wereldwijd, het milieu, jeugdwerk en kunst. Google Grants is een advertentieprogramma met ondersteuning in natura dat gratis advertentietegoed voor Google AdWords aan non-profitorganisaties biedt.

Ik ben een Google Certified Partner/Trainer. Mag ik het logo op mijn site publiceren?

Als u een Google Certified Partner bent bij een van onze partnerprogramma's, mag u onze GCP-badge gebruiken op uw site en in ander marketingmateriaal. We kunnen u geen toestemming geven voor het gebruik van het logo. Gebruik in plaats daarvan uw badge.

Ik ben geen Certified Partner, maar ik bied SEO- (zoekmachineoptimalisatie) en SEM-services (inkomsten genereren uit zoekmachines). Ik wil graag de logo's van een aantal zoekmachines op mijn site weergeven zodat klanten kunnen zien met welke zoekmachines ik ervaring heb. Ik ben een echte Google-expert: mag ik het logo publiceren?

Omdat we uw kennis over Google niet kunnen controleren, kunnen we u niet toestaan ons logo te gebruiken. We raden u aan deel te nemen aan een van onze certificeringsprogramma's. Als u het programma doorloopt, krijgt u een partnerbadge die u op uw site kunt weergeven. Zo kunt u potentiële klanten laten zien dat u inderdaad een Google-expert bent.

Sponsoring

Zou Google mijn evenement of mijn groep willen sponsoren?

Google ontvangt dagelijks talloze verzoeken om allerlei prijzenswaardige initiatieven en evenementen te sponsoren. Helaas kan Google Brand Permissions geen verzoeken om sponsoring beoordelen of toewijzen. Als u samenwerkt met iemand bij Google, neem dan contact op met deze persoon om te zien of uw verzoek om sponsoring kan worden gehonoreerd. Meer informatie

Zoekresultaten

Ik heb in Google Afbeeldingen een afbeelding gevonden die ik wil gebruiken. Heb ik toestemming nodig om deze afbeelding te gebruiken?

Ja, u heeft toestemming nodig om de afbeelding te gebruiken. Google is echter niet de eigenaar van de afbeeldingen die u vindt via Google Zoeken. U moet contact opnemen met de eigenaar van de afbeelding (meestal degene die de afbeelding het eerst op internet heeft gezet) en zijn of haar toestemming vragen om de afbeelding te gebruiken.

Ik heb een video/afbeelding/pagina gevonden die ik wil gebruiken. Ik weet dat ik toestemming nodig heb, maar ik heb geen contactgegevens van de eigenaar van de pagina. Kan Google die voor me opzoeken en aan mij doorgeven?

We kunnen geen gegevens van gebruikers met anderen delen, aangezien dat onze privacyovereenkomst met gebruikers zou schenden. We raden u aan op de betreffende site te kijken of er een manier is om contact op te nemen met de webmaster.

Publicaties voor educatieve doeleinden

Ik wil graag een handleiding maken voor het gebruik van een Google-product. Heb ik daarvoor toestemming van Google nodig?

U heeft geen toestemming van ons nodig wanneer u een onbewerkt, standaard screenshot van Google (een afbeelding van onze startpagina, de hoofdpagina van een product of een zoekresultatenpagina) in drukwerk of digitale indelingen gebruikt voor instructie of ter illustratie, mits u zich houdt aan onze richtlijnen voor gebruik. Het screenshot van het Google-product mag niet zijn bewerkt: u mag geen afbeeldingen, foto's of advertentietekst over het screenshot plaatsen of het uiterlijk van het screenshot op welke manier dan ook wijzigen. Als u naast screenshots ook het Google-logo wilt gebruiken, heeft u daar toestemming voor nodig.

Ik schrijf een wetenschappelijk boek waarin ik naar Google verwijs. Mag ik het logo gebruiken op de omslag?

U mag het logo niet zonder onze toestemming gebruiken op de omslag van een openbaar verkrijgbaar boek of een openbaar verkrijgbare publicatie. Dien een verzoek in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Google-handelsmerken

Wat is een handelsmerk?

Een handelsmerk is een woord, naam, symbool of ontwerp (of een combinatie daarvan) dat de goederen of services van een persoon of bedrijf aanduidt en deze onderscheidt van de goederen en services van anderen. Een handelsmerk garandeert consumenten een consistente kwaliteit met betrekking tot die goederen en services en helpt bij de promotie ervan. Bekijk een lijst met handelsmerken van Google.

Waarom is het belangrijk om handelsmerken correct te gebruiken?

De rechten op een handelsmerk kunnen oneindig voortbestaan als een eigenaar het merk blijft gebruiken om zijn goederen en services aan te duiden. Als handelsmerken niet correct worden gebruikt, kan hun zeggingskracht worden verminderd of verloren gaan, waardoor een van de belangrijkste assets van een bedrijf gevaar kan lopen. Rechten kunnen niet alleen verloren gaan door onjuist gebruik van het handelsmerk door de eigenaar zelf, maar ook door onjuist gebruik van het merk door derden of het publiek. Gebruik de handelsmerken van Google in overeenstemming met de Regels voor correct gebruik.

Ik ben een AdWords-gebruiker die kortgeleden een campagne heeft ingediend, maar de advertentie werd niet goedgekeurd vanwege een handelsmerkschending. Hoe kan ik toestemming krijgen om de handelsmerken te gebruiken die ik in mijn campagne heb opgegeven?

U moet contact opnemen met de eigenaar van het handelsmerk om toestemming te vragen. Bekijk ons AdWords-beleid inzake handelsmerken voor meer informatie.

Ik ben een ontwikkelaar en ik heb de producten/tools van Google voor ontwikkelaars gebruikt om een nieuw product te maken. Mag ik de naam van Google gebruiken?

We kunnen geen namen van bedrijven of apps goedkeuren die een Google-handelsmerk bevatten of die verwarrend veel op de handelsmerken van Google lijken. Als u verklaart dat uw product compatibel is met een Google-product, moet het product daadwerkelijk compatibel met dat Google-product zijn. Een kennisgeving dat uw product compatibel is met een Google-product moet op een verwijzende manier worden aangeduid, met termen zoals 'voor', 'compatibel met' of 'voor gebruik met'. Als er naar een Google-handelsmerk wordt verwezen in connectie met uw logo, moet uw logo groter zijn dan het Google-handelsmerk. De eerste instantie van het Google-handelsmerk moet het TM-symbool bevatten. Bijvoorbeeld: 'XYZ-software voor Android™' of 'ABC-plug-in voor Google Chrome™'.

Ik heb een mogelijk schadelijke website gevonden die van Google lijkt te zijn, maar ik weet vrij zeker dat het fraude is en dat de site jullie handelsmerken schendt. Hoe kan ik melding maken van wat ik heb gezien?

Wij stellen het op prijs dat u onze belangen behartigt. U kunt dergelijke schendingen hier melden.

Wilt u nog steeds contact met ons opnemen?

Neem de tijd om de richtlijnen zorgvuldig door te lezen voordat u een formeel merkverzoek indient.