Schuimnest ja of nee ?


S

Sharon_xx

Guest
Sinds gisteren heb ik een koppel dwerggourami's. Nou werd ik wakker vannochtend en zag ik allemaal slijmerige belletjes. Nou heb ik er een foto van gemaakt , ik vermoed dat het een schuimnest is omdat er best wel veel van zijn alleen zijn ze verdeeld in eilandjes. Ik weet alleen niet of er al wel of geen eitjes in zitten :S

Hier de foto...
592881_0_82_cam00384.jpg


En hoelang kan het duren totdat het schuimnest is gebouwd ?
Kan iemand mij verder helpen ?
 
Bij mijn colisa chuna's is ook een schuimnest gebouwd en dat verplaatsen ze de hele tijd
 
dat lijkt me duidelijk een schuimnest. Lijkt precies op wat de Betta s hier maken hoor.
Ik weet dat bij de Betta de man soms een nest maakt en dat de vrouw dat negeerd. Dat nest verdwijnt vrij snel dan weer.
Wellicht is het een idee om drijvers in te brengen waardoor het wat meer op de plek blijft.
Sommige mensen gebruiken ook wel een stukje/plaatje piepschuim hiervoor.
Bij de Betta s zijn de eitjes zo klein dat je echt heel goed moet kijken om de ietjes te zien.
Maar hoe dat bij de Gourami is weet ik niet. Op google vindt je vast wel foto s als je zoekt op Gourami schuimnest.
 
maurisje zei:
Bij mijn colisa chuna's is ook een schuimnest gebouwd en dat verplaatsen ze de hele tijd

De Betta man hier deed dat ook en ging dan alle eitjes/jongen overbrengen naar het nieuwe nest.
Ook wordt het nest bijgehouden door er steeds nieuwe bellen bij te maken.
Het bouwen nam hier enkele uren in beslag.
 
Ja klopt ik had daar al op gegoogled. En met dat piepschuim hoe doe je dat dan ? Leg je die gewoon op de oppervlakte zodat het allemaal een beetje op zijn pek blijft ??

Ze zeggen dat je bij de gourami duidelijk de eitjes kan zien in andere topics. Ik ben benieuwd wat het gaat worden..
 
Wat is de temperatuur van je aquarium eigenlijk? Dwerggourami's die meteen aan een nest beginnen duidt regelmatig op een hoge temperatuur en dat is nu net niet levensbevorderlijk voor ze.

Ja, eitjes kun je goed zien zitten. Zelfs bij Betta's is het met het blote oog prima te zien.

~ Ivo
 
25 graden ongeveer. Gaan ze sneller schuimnesten maken als de temperatuur te hoog is ??
 
Ja. En voortplantingsgedrag kost nu eenmaal veel energie = sneller op.
 
Moet mijn verwarming lager of kan het zo blijven ??
 
En ik heb nog een vraagje , ik heb ook japonica garnalen die bovenin mijn planten zitten. Ik ben bang dat ze de schuimnesten kapot maken. Gebeurt dat snel of valt dat mee ?
 
Als je stel gezond is dan maakt een man altijd schuimnesten, heb hier betta's zitten op lage temperatuur (kamertemperatuur 24gr) en bij de mannen allemaal een schuimnest. Je man is dan in een goede conditie. Stja en of 1 graad lager werkt??
 
Mijn man is constant bezig met het maken van schuimnesten. Alleen mijn vraag hierboven is al beantwoord denk ik. Mijn man is constant bezig zoals ik al zei , maar hij moet steeds opnieuw beginnen omdat mijn japonica garnalen er doorheen waggelen en dan drijft alles weer alle kanten op en kan hij weer helemaal van voor af aan beginnen. Ik heb mijn garnaaltjes eruit gehaald en in een appart aquariumpje gestopt zodat mijn mannetje in alle rust zijn nest af kan maken. Want ik vond het zo zielig dat ie steeds opnieuw moest beginnen.
 
Haha, zelfs als ze eruit zijn zal hij constant bezig zijn maar ben benieuwd of het werkt. Je zou een stukje amandelblad op je water kunnen leggen ipv het piepschuim,dan blijven de belletjes daardoor ook beter plakken. Succes met je gourami's
 
Ja dan is die ook constant bezig maar nu moest hij helemaal opnieuw beginnen.. En als dat vaker gebeurt heeft het natuurlijk allemaal geen zin. Dus heb ik ze apart gedaan.

Jootje67 zei:
Succes met je gourami's

Dankjewel.
 
Heb even een vraagje tussendoor , zijn neons te druk voor de gourami kweek anders haal ik ze er uit .
 
Te druk niet, maar (neon) tetra's zijn notoire eierrovers.
 
Als je echt wilt gaan kweken kunnen ze er beter uit.
Zodra de kleintjes vrij gaan zwemmen vallen ze makkelijk ten prooi aan een groepje neons. Als je geen ruimte hebt voor een aparte opgroeibak voor de kleintje, vooral laten gaan.

~ Ivo
 
Ik heb al een opgroeibak kunnen regelen gelukkig :) Ik haal mijn neons er uit en doe ik in mijn garnalenbak. Ik hoop dat het iets word kan die beestjes niet dwingen natuurlijk. Bedankt voor de tip.
 
Bedankt , mijn neons zijn er uit en mijn man is druk bezig met een schuimnest maken , hoop dat het wat word.:)
 

Terug
Bovenaan