abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 15 januari 2019 @ 17:40:55 #26
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_184419108
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:38 schreef FlippingCoin het volgende:
Goed nieuws met die uitbuiters.
Dit dus.
#KICKOUTZP
pi_184419203
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:35 schreef Farenji het volgende:

[..]

Kijk op dit soort reacties hoopte ik, goed om ook deze kant van het verhaal te horen. Ik begrijp dat de vrijheid fijn is en door de stad racen op je fiets is gewoon lekker. Maar als je fiets kapot gaat ben je zo je dagopbrengst of meer kwijt en als je een ongeluk krijgt is de eerste vraag van deliveroo "is het eten nog ok?" en de tweede vraag is "kun je nog werken of nemen we hier afscheid?"

Maw supertof zolang het goed gaat en zolang (zoals je zelf ook zegt) je er niet van afhankelijk bent en het als een extraatje ziet. En totdat deliveroo zegt "je wordt vanaf nu minder betaald per order" of "de targets gaan omhoog" en dan? Tenzij alle bezorgers zich gaan verenigen heb je als enkele bezorger geen enkele onderhandelingspositie. En er zijn natuurlijk meer dan genoeg bezorgers die er *wel* van afhankelijk zijn en hun rekeningen ermee moeten betalen. Die kijken er vast anders tegenaan dan jij...
Nee je hebt individueel geen onderhandelingspositie tegenover Deliveroo. Maar laten we niet doen alsof Thuisbezorgd of andere bijbaantjes allemaal zo strak georganiseerd zijn. Nogmaals, er wordt niemand uitgebuit en je ben in Nederland echt niet zomaar afhankelijk van een bijbaan als Deliveroo. Dan kies je daar echt voor ipv schoonmaakwerk of Thuisbezorgd te gaan doen.

Jammer dat het steeds als uitbuiting geframed wordt.

De politiek moet er echt hoognodig mee aan de gang want het is nu nog steeds een óf een bijbaan op tijdelijk (0-uren)contract tegen een hongerloontje óf een vast contract voor het leven met bijkomend risico voor de werkgever (ik kan ook overdrijven) .
pi_184419228
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:16 schreef CPS2000 het volgende:
Ben sinds 3 maanden Deliveroo rider en het is één van de beste beslissingen die ik in de laatste jaren heb genomen. Super leuk om te doen, lekker op je fiets door de stad heen crossen, je blijft er fit bij en mensen zijn altijd blij om je te zien.De opzet van de app en de verdiensten maken het tot een soort spelletje om tot steeds hogere uuropbrengsten te komen. Ik begon op ¤ 15 per uur en zit de laatste ritten consequent tussen de ¤ 19 en ¤ 25. Ter vergelijk: maximum bruto uurloon bij Thuisbezorgd is ¤ 10. Je bent inderdaad super flexibel (kan ten alle tijden uitloggen/diensten skippen en als er plek is vrij inloggen) en je hoeft GEEN tas/jas van Deliveroo te gebruiken (dit is natuurlijk wel makkelijk maar is geen verplichting).

Nou ben ik freelancer en is het voor mij dus gemakkelijk om er naast te doen. Geen extra geregel met KVK registeren of administratie voeren (dat had/moest ik toch al). Voor de bezorgers die gedwongen over moesten stappen in dit model snap ik dat dat vervelend was (inmiddels zijn de meesten wel om want verdienen meer of overgestapt naar Thuisbezorgd). Je moet niet je maandelijkse lasten van dit werk willen betalen maar het zien als bijbaan/leuke aanvulling op inkomen uit andere werkzaamheden.

En dat is het ook, je bent inderdaad niet verplicht om voor Deliveroo te werken. Als het je niet bevalt kun je lekker met de Thuisbezorgd boys in een oranje jasje op een e-bike gaan zitten en lekker 40 minuten op je bestelling van Snackbar Piet wachten. Geen incentive om je best te doen voor de klant. Minder flexibel en je moet het jasje van de vent uit de dienst voor je aan, maar hee je krijgt toch ook lekker je vaste uurloon?

Er moeten inderdaad nieuwe kaders en constructies komen om dit soort flexibel werk mogelijk te maken zoals Weltschmerz aangeeft. Absolute vrijheid voor dit soort bedrijven is onwenselijk, maar FNV leeft 20 jaar terug in de tijd en komt het feestje even verstoren, zo voelt het voor mij althans. Mensen die dit uitbuiting noemen weten absoluut niet waar ze het over hebben.

Deliveroo heeft gemaild dat het voorlopig business as usual is. Het omzetten van vergoedingen van afgelopen jaar in lonen en dit terugbetalen zie ik als praktisch onhaalbaar. De vergoedingen gaan per order en worden constant aangepast door het algoritme. Als in hoger beroep dit vonnis blijft staan is het afgelopen met Deliveroo in Nederland, concurrentie op basis van het Thuisbezorgd model houden ze nooit vol en willen ze sowieso niet.
Bedankt voor het delen, ik snap dat het in jouw situatie een beetje aansluit op je leeftijd en dat er ook een leuk soort van spelelement inzit dat wel bij je past. Dat waardeer ik.

Toen ik nog studeerde en vrijgezel was hield ik ook wel wat van bedrijven die net tegen de grens aan het werken waren en die leuk aansloten op 'mijn' stijl van leven. Even een nachtje doorhalen daar, even dit hier.. etc. Ik had toen zelfs in zelfsturende teams kunnen zitten die elkaar s'avonds nog lekker appen in de vrije tijd om het socializen.. en waarom ook niet even met werk bezig zijn dan.

Nu hoef ik dat gelukkig niet, maar het is imho helemaal niet verkeerd dat bedrijven in bredere zin tegen de lat van de wet worden gehouden als het over het grote geheel aan werknemers uit verschillende gradaties gaat. Wat ik wel weer jammer zou vinden voor jou, dus ik hoop voor je dat je kunt blijven doen wat je leuk vindt en dat er een goede oplossing komt voor de anderen.
pi_184419529
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:35 schreef Farenji het volgende:

[..]

Kijk op dit soort reacties hoopte ik, goed om ook deze kant van het verhaal te horen. Ik begrijp dat de vrijheid fijn is en door de stad racen op je fiets is gewoon lekker. Maar als je fiets kapot gaat ben je zo je dagopbrengst of meer kwijt en als je een ongeluk krijgt is de eerste vraag van deliveroo "is het eten nog ok?" en de tweede vraag is "kun je nog werken of nemen we hier afscheid?"

Maw supertof zolang het goed gaat en zolang (zoals je zelf ook zegt) je er niet van afhankelijk bent en het als een extraatje ziet. En totdat deliveroo zegt "je wordt vanaf nu minder betaald per order" of "de targets gaan omhoog" en dan? Tenzij alle bezorgers zich gaan verenigen heb je als enkele bezorger geen enkele onderhandelingspositie. En er zijn natuurlijk meer dan genoeg bezorgers die er *wel* van afhankelijk zijn en hun rekeningen ermee moeten betalen. Die kijken er vast anders tegenaan dan jij...
Of nog erger, iemand rijdt hem omver en hij raakt daardoor levenslang invalide. Dan heeft hij als freelancer nergens recht op. Dan rest hem levenslang bijstand in plaats van de veel gunstigere wajong/wia.
pi_184419686
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:48 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen, ik snap dat het in jouw situatie een beetje aansluit op je leeftijd en dat er ook een leuk soort van spelelement inzit dat wel bij je past. Dat waardeer ik.

Toen ik nog studeerde en vrijgezel was hield ik ook wel wat van bedrijven die net tegen de grens aan het werken waren en die leuk aansloten op 'mijn' stijl van leven. Even een nachtje doorhalen daar, even dit hier.. etc. Ik had toen zelfs in zelfsturende teams kunnen zitten die elkaar s'avonds nog lekker appen in de vrije tijd om het socializen.. en waarom ook niet even met werk bezig zijn dan.

Nu hoef ik dat gelukkig niet, maar het is imho helemaal niet verkeerd dat bedrijven in bredere zin tegen de lat van de wet worden gehouden als het over het grote geheel aan werknemers uit verschillende gradaties gaat. Wat ik wel weer jammer zou vinden voor jou, dus ik hoop voor je dat je kunt blijven doen wat je leuk vindt en dat er een goede oplossing komt voor de anderen.
Ik ben 32 en ZZP'er met een steady inkomen ;) Ik werk ongeveer 2-3 avonden per week 3 uurtjes, ideaal om stoom af te blazen na een dag zitten achter je bureau.

Ik ben het er mee eens dat bedrijven als Uber en Deliveroo op het rechte pad gehouden moeten worden, anders is het hek van de dam. De wetgeving moet echter wel meegroeien met de tijd. De politiek slaagt er na jaren niet in om met een fatsoenlijke arbeidswet te komen die het verschil tussen flex en vast weet aan te pakken om over een sociaal akkoord maar te zwijgen (mede dankzij de 50'ers en 60'ers bij de hopeloos achterhaalde vakbonden), Duidelijkheid over de nieuwe ZZP-wetgeving uitgesteld tot 2020. Als je daarop moet gaan wachten...

Idealiter heeft Deliveroo natuurlijk vooral bezorgers met mijn profiel als partner (niet afhankelijk van het werk, verzekerd tegen bepaalde risico's en verstandig genoeg om op deze manier deel te nemen in het verkeer). Ik ben me daar ook van bewust. Maar stel daar dan eisen aan ipv het helemaal onmogelijk te maken.

Meeste Deliveroo bezorgers rijden trouwens op een normale fiets, vaak veiliger en verantwoordelijker dan die pubers van oa Thuisbezorgd op veel te snelle e-bikes die je niet aan hoort komen. In Utrecht vorige week nog een jochie van 15 doodgereden, e-bike van BurgerMe (Thuisbezorgd-achtige toko).
pi_184419970
Aangezien er hoger beroep is, is dit een tussenuitspraak die niet nu opgevolgd hoeft te worden vanwege het lopende hoger beroep.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184420002
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 18:14 schreef CPS2000 het volgende:

[..]
Idealiter heeft Deliveroo natuurlijk vooral bezorgers met mijn profiel als partner (niet afhankelijk van het werk, verzekerd tegen bepaalde risico's en verstandig genoeg om op deze manier deel te nemen in het verkeer). Ik ben me daar ook van bewust. Maar stel daar dan eisen aan ipv het helemaal onmogelijk te maken.
Jij bent dan met je 32 ook in een positie om eisen te stellen, als ze jou niet jouw prijs willen betalen, dan ga je wel rijden voor iemand anders. En dan zit je in een heel andere situatie, dan heb je als ZZP'er ook het besef dat je een (zakelijke) reserve moet hebben voor als je ziek wordt, of als je fiets een keer het loodje legt.

Maar dat is een heel andere situatie dan de student van 19 die gewoon gezegd krijgt "Je hebt een halfjaarcontract voor ons gehad, nu mag je voor hetzelfde uurloon voor ons zelfstandig werken of anders ophoepelen". Want als zelfstandige is je uurtatief nou eenmaal hoger omdat je veel meer risico's zelf moet afdekken dan een werknemer.

En het is nog altijd zo dat één keer "nee" verkopen of een verkeerd woord over Deliveroo zeggen direct betekent dat je je laatste klus hebt gereden.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_184420358
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 15:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

Volgens mij is het verschil sowieso al dat geval de persoon zelf aan de slag gegaan was met een ZZP-contract. Hier gaat het om medewerkers in loondienst die gedwongen werden een ZZP-constructie te accepteren na het aflopen van hun tijdelijke contract.
Ah, kijk aan. Bedankt. Ik had op het werk geen tijd me er in te verdiepen, maar meende dat er eerder een andere uitspraak werd gedaan door de rechter. Maar dat was dus een andere situatie. ^O^
pi_184420855
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 18:37 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Jij bent dan met je 32 ook in een positie om eisen te stellen, als ze jou niet jouw prijs willen betalen, dan ga je wel rijden voor iemand anders. En dan zit je in een heel andere situatie, dan heb je als ZZP'er ook het besef dat je een (zakelijke) reserve moet hebben voor als je ziek wordt, of als je fiets een keer het loodje legt.

Maar dat is een heel andere situatie dan de student van 19 die gewoon gezegd krijgt "Je hebt een halfjaarcontract voor ons gehad, nu mag je voor hetzelfde uurloon voor ons zelfstandig werken of anders ophoepelen". Want als zelfstandige is je uurtatief nou eenmaal hoger omdat je veel meer risico's zelf moet afdekken dan een werknemer.

En het is nog altijd zo dat één keer "nee" verkopen of een verkeerd woord over Deliveroo zeggen direct betekent dat je je laatste klus hebt gereden.
Juist als 19-jarige student met een bijbaantje is een ZZP-constructie vaak handig. Die zijn zelf vrij flexibel, hebben nog veel minder een stabiel inkomen nodig en ga zo maar door.

Zo'n ZZP-constructie is juist problematisch voor mensen die al wat ouder zijn en een stabiel inkomen nodig hebben om hun gezin te onderhouden bijvoorbeeld.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184420975
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 19:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

Juist als 19-jarige student met een bijbaantje is een ZZP-constructie vaak handig. Die zijn zelf vrij flexibel, hebben nog veel minder een stabiel inkomen nodig en ga zo maar door.
Daar moeten ze dan wel zelf voor kiezen, en ook in zo'n constructie moet het niet zo zijn dat je gewoon geen ontslagbescherming hebt. Want je mag dan wel "ZZP'er" zijn, je hebt maar één klant, en die heeft daardoor een machtspositie over jou als ondernemer.

Geen werk aan kunnen nemen omdat je op een bepaald weekend niet kan is een ander verhaal dan een opdrachtgever die jou aan de kant zet omdat jouw kop hem niet aanstaat.

Daarnaast hoort het "loon" als ZZP'er gewoon hoger te liggen voor hetzelfde werk dan het normale uurloon, want normaal is de werkgever verantwoordelijk voor het afdragen van premies, en hoort de werkgever in de bedrijfsmiddelen (kleding, werkfiets, enz.) te voorzien, die mag je nu ineens zelf gaan betalen en onderhouden.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_184421118
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 18:37 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Jij bent dan met je 32 ook in een positie om eisen te stellen, als ze jou niet jouw prijs willen betalen, dan ga je wel rijden voor iemand anders. En dan zit je in een heel andere situatie, dan heb je als ZZP'er ook het besef dat je een (zakelijke) reserve moet hebben voor als je ziek wordt, of als je fiets een keer het loodje legt.

Maar dat is een heel andere situatie dan de student van 19 die gewoon gezegd krijgt "Je hebt een halfjaarcontract voor ons gehad, nu mag je voor hetzelfde uurloon voor ons zelfstandig werken of anders ophoepelen". Want als zelfstandige is je uurtatief nou eenmaal hoger omdat je veel meer risico's zelf moet afdekken dan een werknemer.

En het is nog altijd zo dat één keer "nee" verkopen of een verkeerd woord over Deliveroo zeggen direct betekent dat je je laatste klus hebt gereden.
Ja dat is precies wat ik zeg toch? Ik vind het ook niet chique hoe het gegaan met die nieuwe constructie tegenover de mensen die in dienst waren, maar mensen die 'uitbuiting!!1!' schreeuwen mogen ook wel eens de andere kant horen van het verhaal horen.

Dat laatste wat je zegt is trouwens gewoon onzin. Je mag prima 'nee' verkopen. Je kan bestellingen en geboekte uren afwijzen waar en wanneer je maar wil. Je hebt verder ook niets met mensen van Deliveroo te maken. Ik heb voor ik begon 1 keer aan iemand van Deliveroo mijn rijbewijs moeten laten zien ter identificatie. Verder nooit iemand tegengekomen tijdens mijn diensten, laat staan een leidinggevende die vertelt wat ik moet doen. Wat dat betreft ben je echt eigen baas.
pi_184421133
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 19:24 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Daar moeten ze dan wel zelf voor kiezen, en ook in zo'n constructie moet het niet zo zijn dat je gewoon geen ontslagbescherming hebt. Want je mag dan wel "ZZP'er" zijn, je hebt maar één klant, en die heeft daardoor een machtspositie over jou als ondernemer.

Geen werk aan kunnen nemen omdat je op een bepaald weekend niet kan is een ander verhaal dan een opdrachtgever die jou aan de kant zet omdat jouw kop hem niet aanstaat.

Daarnaast hoort het "loon" als ZZP'er gewoon hoger te liggen voor hetzelfde werk dan het normale uurloon, want normaal is de werkgever verantwoordelijk voor het afdragen van premies, en hoort de werkgever in de bedrijfsmiddelen (kleding, werkfiets, enz.) te voorzien, die mag je nu ineens zelf gaan betalen en onderhouden.
Oh dat ben ik met je eens hoor, maar in mijn ogen is dit niet de meest kwetsbare groep.
Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe dit werkt met het minimumjeugdloon. Een 19-jarige hoef je in principe minder te betalen dan een 22-jarige. Het lijkt me dat je bij een ZZP-er dat onderscheid niet mag maken, zeker niet omdat je de schijn van zelfstandigheid er dan wel heel dik bovenop legt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184421564
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 17:35 schreef Farenji het volgende:
Tenzij alle bezorgers zich gaan verenigen heb je als enkele bezorger geen enkele onderhandelingspositie.
Dat is natuurlijk de bedoeling. De werknemer als makkelijk verkrijgbare supergoedkope grondstof. Daar geilen bedrijven op. Je kunt dan een "bedrijf" voeren wat geen bestaansrecht heeft omdat je je werknemers eigenlijk niet kunt betalen volgens "sociale" regels, afspraken en gebruiken. Dus moet dat mogelijk gemaakt worden door dit soort constructies, het afschuiven van alle ondernemersrisico's op de werknemer. En die lijken dat prachtig te vinden. Het is een hele nare cynische race naar de bodem. Vandaar dat ik erg content ben met de uitspraak van deze verstandige rechter.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184421661
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 19:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

Juist als 19-jarige student met een bijbaantje is een ZZP-constructie vaak handig. Die zijn zelf vrij flexibel, hebben nog veel minder een stabiel inkomen nodig en ga zo maar door.

Zo'n ZZP-constructie is juist problematisch voor mensen die al wat ouder zijn en een stabiel inkomen nodig hebben om hun gezin te onderhouden bijvoorbeeld.
Dit. Als jongere(zeker als thuiswonende) kan ik begrijpen dat je een verzekering, pensioen etc. onzin vind etc. Maar als je een gezin moet onderhouden word het wel een ander verhaal als je dan een paar weken door ziekte uit de running bent.
pi_184421773
Ik zal nog even toelichten hoe het werk er concreet uit ziet want ik maak uit de reacties op dat het niet helemaal duidelijk is.

Je hebt een Rider applicatie op je telefoon. 1 keer in de twee weken kan je op maandag uren boeken (of op een later moment als er uren beschikbaar komen). Deze kun je ten alle tijde cancelen. Je kan ook niet op komen dagen of eerder stoppen. Enige gevolg is dat hierdoor je aanwezigheidsstatistiek achteruit gaat (later dan 24u van tevoren cancelen of niet op komen dagen). Als je aanwezigheidsstatistiek goed is kan je om maandag om 11:00u je uren boeken, anders maandag om 15:00u (dan is een gedeelte van de shifts al vol). Er komt GEEN leidinggevende aan te pas en je wordt er niet uitgeschopt, ook al kom je 10x niet op dagen.

Als je besluit wel te gaan rijden fiets je naar het centrum van de stad en zet je jezelf online op de Rider app. Vervolgens krijg je van het algoritme een bestelling, je krijgt een overzichtskaart met locatie van restaurant en klant en een bedrag wat je met die bestelling kan verdienen (tussen de ¤ 4,30 en de ¤ 10,00+). Nu maak je zelf de afweging of het je dat bedrag waard is of dat je liever op een volgende order wacht. Afwijzen betekent dat de order terugvalt en tegen een hoger bedrag aan een andere rider aangeboden wordt. Dit is dus een spelletje dat je onder knie moet krijgen (afstand naar restaurant inschatten, wachttijd bij het restaurant inschatten).

Als je de order accepteert fiets je naar het restaurant, geef je het ordernummer door en zodra de order klaar is fiets je naar de klant. Hoe sneller dit gaat, hoe sneller je de volgende order kan doen en hoe meer je kan verdienen. Als het restaurant er in jouw ogen te lang over doet kan je zelfs op dat moment nog de order cancelen en op de volgende bestelling in de app wachten. Je vergoeding is afhankelijk van hoe snel en efficiënt je orders kan wegwerken. Nadeel van dit systeem is dat het roekeloos rijden in de hand kan werken. Voordeel is dat je constant zelf de keuze maakt wat je wel en niet doet en dat het zeer goed mogelijk is om boven de ¤ 20,00 per uur binnen te harken, als je de stad goed kent en het spelletje met orders accepteren en weigeren door hebt.
pi_184422000
Klinkt (met alle respect) als een zeer armzalig bestaan. Leuk voor een zakcentje maar niet als serieuze baan. En dit krijg je als je deze "bedrijven" hun gang laat gaan steeds meer: de strijd van velen om een zakcentje. Alle risico's zijn voor eigen rekening. Dit moeten we niet willen vind ik.

Hoeveel verdien je eigenlijk gemiddeld als je al je wachttijd ook als werktijd zou rekenen? Wat je zou moeten doen. Net als reistijd werktijd is. Wat de werknemer ook zelden meerekent.

En als het systeem "roekeloos rijden" in de hand werkt dan is er ook sprake van de risico's afwentelen op de werknemer en op de samenleving. Shitty "bedrijven". Geen bestaansrecht voor hen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184422245
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:08 schreef Bart2002 het volgende:
Klinkt (met alle respect) als een zeer armzalig bestaan. Leuk voor een zakcentje maar niet als serieuze baan. En dit krijg je als je deze "bedrijven" hun gang laat gaan steeds meer: de strijd van velen om een zakcentje. Alle risico's zijn voor eigen rekening. Dit moeten we niet willen vind ik.

Hoeveel verdien je eigenlijk gemiddeld als je al je wachttijd ook als werktijd zou rekenen? Wat je zou moeten doen. Net als reistijd werktijd is. Wat de werknemer ook zelden meerekent.

En als het systeem "roekeloos rijden" in de hand werkt dan is er ook sprake van de risico's afwentelen op de werknemer en op de samenleving. Shitty "bedrijven". Geen bestaansrecht voor hen.
20 euro per uur. Heb ik net toch uitgelegd? Lees het maar terug als je het niet snapt maar verkoop geen onzin aub.

Heb ook uitgebreid toegelicht dat je dit niet als serieuze baan moet zien en dat ik dat ook niet doe. Ik denk dat ik het er verder voorlopig bij laat want dit topic is niet goed voor mijn bloeddruk. Spijtig om te zien dat de onzincampagnes van de FNV werken.
pi_184422292
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:19 schreef CPS2000 het volgende:

[..]

20 euro per uur. Heb ik net toch uitgelegd? Lees het maar terug als je het niet snapt maar verkoop geen onzin aub.
Nou nou, toe maar! Wel 20 euro per uur! :')

Doe maar alsof dat riant is ja, als je onzekerheid hebt in werkzaamheden en zelf je arbeidsongeschiktheid, ziekte en pensioen moet regelen!
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_184422493
20 euro per uur is leuk als bijbaantje voor een student maar niet als ZZP'er. Dat is een factor 3 a 4 te weinig. Bovendien reken je je wachttijd denk ik niet mee. Ik had gevraagd om een inschatting daarvan in #41. Zou wel interessant zijn om dat ook te weten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184422881
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 19:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk de bedoeling. De werknemer als makkelijk verkrijgbare supergoedkope grondstof. Daar geilen bedrijven op. Je kunt dan een "bedrijf" voeren wat geen bestaansrecht heeft omdat je je werknemers eigenlijk niet kunt betalen volgens "sociale" regels, afspraken en gebruiken. Dus moet dat mogelijk gemaakt worden door dit soort constructies, het afschuiven van alle ondernemersrisico's op de werknemer. En die lijken dat prachtig te vinden. Het is een hele nare cynische race naar de bodem. Vandaar dat ik erg content ben met de uitspraak van deze verstandige rechter.
Als je de VS als kweekvijver van dit soort constructies en vele andere "mooie" constructies in MLM en piramidespelen erbij pakt dan ben ik ergens wel blij dat de EU en z'n goede rechtspraak bestaat en de draak als geheel geen kans krijgt om z'n eigen staart te verzwelgen tot hij zelf 't loodje legt.
pi_184423528
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:43 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als je de VS als kweekvijver van dit soort constructies en vele andere "mooie" constructies in MLM en piramidespelen erbij pakt dan ben ik ergens wel blij dat de EU en z'n goede rechtspraak bestaat en de draak als geheel geen kans krijgt om z'n eigen staart te verzwelgen tot hij zelf 't loodje legt.
Precies.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184423597
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 20:19 schreef CPS2000 het volgende:
Spijtig om te zien dat de onzincampagnes van de FNV werken.
Dus je bent er niet eens blij mee dat er nog iemand om je denkt en met je lot begaan is? :D Lijkt haast wel Stockholm syndroom. Met alle respect natuurlijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 21:32:12 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184423923
En Deliveroo blijft wel bestaan als ze zich aan regels moeten houden
pi_184424748
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 19:59 schreef CPS2000 het volgende:
Ik zal nog even toelichten hoe het werk er concreet uit ziet want ik maak uit de reacties op dat het niet helemaal duidelijk is.

Je hebt een Rider applicatie op je telefoon. 1 keer in de twee weken kan je op maandag uren boeken (of op een later moment als er uren beschikbaar komen). Deze kun je ten alle tijde cancelen. Je kan ook niet op komen dagen of eerder stoppen. Enige gevolg is dat hierdoor je aanwezigheidsstatistiek achteruit gaat (later dan 24u van tevoren cancelen of niet op komen dagen). Als je aanwezigheidsstatistiek goed is kan je om maandag om 11:00u je uren boeken, anders maandag om 15:00u (dan is een gedeelte van de shifts al vol). Er komt GEEN leidinggevende aan te pas en je wordt er niet uitgeschopt, ook al kom je 10x niet op dagen.

Als je besluit wel te gaan rijden fiets je naar het centrum van de stad en zet je jezelf online op de Rider app. Vervolgens krijg je van het algoritme een bestelling, je krijgt een overzichtskaart met locatie van restaurant en klant en een bedrag wat je met die bestelling kan verdienen (tussen de ¤ 4,30 en de ¤ 10,00+). Nu maak je zelf de afweging of het je dat bedrag waard is of dat je liever op een volgende order wacht. Afwijzen betekent dat de order terugvalt en tegen een hoger bedrag aan een andere rider aangeboden wordt. Dit is dus een spelletje dat je onder knie moet krijgen (afstand naar restaurant inschatten, wachttijd bij het restaurant inschatten).

Als je de order accepteert fiets je naar het restaurant, geef je het ordernummer door en zodra de order klaar is fiets je naar de klant. Hoe sneller dit gaat, hoe sneller je de volgende order kan doen en hoe meer je kan verdienen. Als het restaurant er in jouw ogen te lang over doet kan je zelfs op dat moment nog de order cancelen en op de volgende bestelling in de app wachten. Je vergoeding is afhankelijk van hoe snel en efficiënt je orders kan wegwerken. Nadeel van dit systeem is dat het roekeloos rijden in de hand kan werken. Voordeel is dat je constant zelf de keuze maakt wat je wel en niet doet en dat het zeer goed mogelijk is om boven de ¤ 20,00 per uur binnen te harken, als je de stad goed kent en het spelletje met orders accepteren en weigeren door hebt.
Bedankt voor je uitleg, maar het genoemde nadeel lijkt me nog zo'n factor in het hele spel waardoor het uiteindelijk in Nederland aan banden gelegd kan worden als deze rechtszaak al niet een stok in het hoenderhok gooit.

Nu zul jij het wel ok doen, dat geloof ik oprecht, maar men houdt in het algemeen niet zo van projectielen op de weg en zeker niet van goudzoekende projectielen die in bepaalde mate kunnen toenemen als dit spel aantrekkelijker begint te worden voor snelle bijverdiensten. Dan wijzen de vingers weer richting Deliveroo en vergelijkbare kandidaten die men vertegenwoordigd.


Ferwerda pikt dat niet. ,,Ik wil werknemer blijven, want dan ben ik verzekerd van inkomsten", vertelde de 20-jarige student voorafgaand aan de zitting. ,,Want wat als ik een ongeluk krijg en arbeidsongeschikt raak? Ook bouw ik geen pensioen op." Met hulp van vakbond FNV Jong en de PvdA zamelde hij via een crowdfundactie 7000 euro in om de juridische kosten te dekken. Er is sprake van schijnzelfstandigheid, claimen die met Ferwerda.


bron: AD

Die kans zit er dus in en dat sluit eigenlijk wel op je verhaal aan, waarbij ik snap dat je er niet een al te groot punt van maakt want het nadeel staat haaks op je extra broodwinning en je hebt er lol in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 15-01-2019 22:22:26 ]
pi_184425541
Goede post. Maar dit heeft natuurlijk weinig te maken met echte "broodwinning" maar meer met een extra zakcentje. Als we deze bedrijven de vrije hand geven heeft niemand meer de keuze om het een serieuze baan te laten zijn maar moet iedereen concurreren om een zakcentje te verdienen. Het is overigens zo dat als je wel in vaste dienst bent bij dit soort fopbedrijven er ook sprake is van een "McJob".. Het is allemaal dit soort kansloos werk wat niets verdient waar wel zorgt dat dit soort bedrijven in korte tijd miljarden waard is op de beurs. Dat is omdat ze hun werknemers veel te weinig betalen en dat regeringen dat toelaten. Zo stroomt kapitaal opwaarts.

Het maakt de werknemer rechteloos tevens hopeloos. Deze bedrijven en hun aandeelhouders vinden dat prachtig. Als we dit geen halt toeroepen heeft iedereen straks zo'n troepbaantje. Of meerdere omdat je met 1 zo'n "baan" niet rondkomt. Maar ik dacht dat jij dat ook wel ziet. :)

[ Bericht 11% gewijzigd door Bart2002 op 15-01-2019 22:57:28 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')