Ga naar inhoud
  • 0

Aansluiten 13 polige trekhaak aansluiting


gurby

Vraag

Hallo allemaal

 

 

Voor 100 euro zojuist een mooie BOSAL afneembare trekhaak incl. nieuwe 13-polige stekkerdoos + kabelset (VW).

 

Deze kabelset kan ik grotendeels op de achterlichtunit aansluiten, maar dan hou ik geloof ik nog een constante plus en een contactgeschakelde plus over, klopt dit? Kan iemand aangeven waar & hoe ik deze moet aansluiten?

 

Het gaat om een Passat Variant 74kW TDI uit 2003.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

7 polig

 

1 wit/zwart knipperlicht links

2 blauw mistlamp

3 bruin massa

4 groen/zwart knipperlicht rechts

5 grijs/rood verlichting rechts

6 zwart/rood remlicht

7 grijs/zwart verlichting links

8a grijs mistlamp uitschakel schakelaar

 

13 polig

 

8 zwart achteruitrijlamp

9 rood constante spanning

10 geel geschakelde plus

11 bruin massa

12 niet bezet

13 bruin massa

 

 

stekkers_13polig_jaeger.gif

 

stekkers_13polig_multicon.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze site gebruik ik altijd..

 

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stekkers.php

 

Daar zie je ook veel beter het verschil tussen de diverse stekkers.. de plaatjes hierboven vindt ik uitermate slecht en niet lijken op het origineel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goedendag.

Ik heb onlangs een 7 polige stekker vervangen voor een 13 polige stekker. De meeste draden kunnen aan de achterlichten en dan blijven de geschakelde en de constante over. De constante kan worden gemonteerd in de zekeringkast daar zit nog een constante vrij. En de geschakelde kan onder het dashboard (linksonder) daar zitten een aantal boutjes met constante stromen en een geschakelde (deze zit het meest links ( geel 75 !! ) Ik heb deze daarna ook gezekerd in de zekeringkast).

 

Mvgr

 

Ferry

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Lol... de plaatjes van de site die site van Mathijs poste komen me heel erg bekent voor :)

 

Andere hulpzame site is ook wel :

http://www.caravanhandboek.nl/

 

Directe link naar de trekhaak stekker doos:

http://caravanhandboek.biod.info/ch6-el ... m#bm12volt

 

Trouwens voor alleen het mistlicht hoef je geen 13 polige te nemen...

Je hebt namelijk op een 7-polige stekker nog 1 klem vrij.

Deze wordt wel eens voor de contstante + gebruikt...

Dit is echter officieel fout.

Daarom zie je nog wel eens aanhangers met een mistlicht aan rond rijden.

 

Als je echter een caravan hebt maar je moet toch regelmatig een aanhanger trekken dan zou ik kiezen voor de Multicon WeSt.

Dit is een stekker waar een 13 polige west stekker op past maar ook de oude 7 polige standaard stekkers.

 

Maarjah... je hebt hem er al op zitten en dit is weer een onderwerp dat misschien al 15 keer behandeld is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey bedankt voor alle info!

Een maat die me gaat helpen met inbouwen zegt dat de kabels voor de constante en geschakelde plus onder de auto door naar voren moet. Is dit gebruikelijk bij een Passat?

Ik dacht die 2 kabels eigenlijk gewoon door de linker dorpel te leggen?

 

Hoe is dat bij jullie geregeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 polig

 

1 wit/zwart knipperlicht links

2 blauw mistlamp

3 bruin massa

4 groen/zwart knipperlicht rechts

5 grijs/rood verlichting rechts

6 zwart/rood remlicht

7 grijs/zwart verlichting links

8a grijs mistlamp uitschakel schakelaar

 

13 polig

 

8 zwart achteruitrijlamp

9 rood constante spanning

10 geel geschakelde plus

11 bruin massa

12 niet bezet

13 bruin massa

 

Deze kleuren is dat standaard bij een passat? ik heb een Passat 1.8T uit 99 en heb net de 7 polige doos eraf gehaald en een 13 polige Jaeger erop gezet (mijn caravan heeft een 13 P Jaeger) en nu alleen de eerste 7 aangesloten

 

Dus de belangrijke zaken zouden moeten werken (ga morgen de sleurhut halen voor een weekendje weg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Deze kleuren is dat standaard bij een passat? ik heb een Passat 1.8T uit 99 en heb net de 7 polige doos eraf gehaald en een 13 polige Jaeger erop gezet (mijn caravan heeft een 13 P Jaeger) en nu alleen de eerste 7 aangesloten

 

Dus de belangrijke zaken zouden moeten werken (ga morgen de sleurhut halen voor een weekendje weg)

 

Wanneer jouw caravan geen Constante stroom, geschakelde stroom en achteruitrijlamp heeft hoef je die niet aan te sluiten.

 

Tog zou ik ivm andere aanhangers / caravans etc hem gewoon goed aansluiten zoals het hoort. Er is namelijk niks erger dan extra draden aanleggen in een half verroeste trekhaak doos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een hele late reaktie ;-) de 13 polige jaeger zit op de auto en alle draden zijn aangesloten, Maar alle extra draden hebben geen stroom of massa. Dus ze zitten voor niet aangesloten.

 

Waar moet ik deze aansluiten? Zekeringkast naast stuur of onder de motorkap aan de linker kant? of elders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de constantstroom kun je gewoon van de zekeringkast halen, de massa van het chassis, de overige draden hebben een functie, die zul je dus bijv. van de mistverlichting moeten halen als die draad doorvoor bedoeld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De 13 aderige kabel zat al op de auto, en de extra draden waren niet aangesloten in de 7 polige doos (uiteraard).

Dus wat ik eigenlijk wil weten is waar gaat deze kabel heen. Ik heb zelf even snel gekeken maar kan niet zien waar de kabel heen gaat en waar dus de losse draden zitten..

 

Edit

 

Ik heb nu niet met mijn neus gekeken maar met mijn ogen :roll:

 

Ze zitten bij het linker achterlicht. Zijn er verloopjes voor of moet ik zelf knippen en plakken. Volgens mij kunnen ze op het achterlicht aangesloten worden.

Ik heb wat foto's die ik er zo even op zet

post-2710-1423822260,5747_thumb.jpg

post-2710-1423822260,6528_thumb.jpg

post-2710-1423822260,7309_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een oudje uppen :wink:

 

Ben ook bezig met de aanhanger stekkerdoos.

En het viel mij op dat achterop de achterlichten nog een aantal stekkers geplugd kunnen worden. Zie bovenstaande foto's van "adslben"

 

Weet iemand of deze voor de aanhanger stekkerdoos zijn?

En of er bij de dealer hier kabelbomen voor verkrijgbaar zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een ouder topic omhoog schoppen.

 

Ook ik heb gisteren mijn 7 polige aansluiting vervangen voor een 13 polige ivm caravan die er binnenkort achtermoet.

 

Nu heb ik alles voor elkaar, BEHALVE het naar voren trekken van de geschakelde en constante stroomdraden. Hoe kan ik dit in mijn 2003 3BG variant het handigst doen. De wielkasten zitten dermate in de weg, en ik weet niet hoe ik van de wielkast bekleding mooi de dorpel in kom. Ook de manier om de dorpelbescherming te verwijderen kon ik niet zo snel op het forum vinden.

 

Alvast bedankt voor de hulp !

 

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden