Derden kunnen reisgegevens anonieme ov-chipkaart volgen

Derden kunnen een anonieme ov-chipkaart koppelen aan een account op ov-chipkaart.nl, waardoor het reisgedrag van de bezitter van de anonieme kaart te volgen is. Het enige dat nodig is, is informatie die op de achterkant van de kaart staat.

Met het kaartnummer en de vervaldatum kan een anonieme ov-chipkaart gekoppeld worden aan een account op ov-chipkaart.nl, waarna degene die een inlog heeft voor dat account de reisgeschiedenis kan volgen van de gebruiker van de anonieme ov-chipkaart. Dat zegt de krant NRC. Bij een test van Tweakers bleek inderdaad dat met alleen gegevens op de achterkant van de kaart aan een willekeurig account gekoppeld kan worden. Daardoor kunnen volgens de krant bijvoorbeeld jaloerse echtgenotes hun man realtime volgen en zouden werkgevers kunnen checken of werknemers inderdaad ziek thuis zitten.

De truc werkt alleen op ov-chipkaart.nl, de site van Trans Link Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart. Op Ns.nl kunnen ov-chipkaarten ook gekoppeld worden. Volgens NRC vereist de NS dat de gebruiker van de anonieme kaart om de registratie te valideren eerst bij een kaartautomaat een 'kaartservicecode' aanvraagt. Pas daarna kunnen de transactiegegevens worden ingezien. Die extra beveiliging heeft Trans Link Systems niet, waardoor bijvoorbeeld het maken van een foto van de kaart voldoet om iemands ov-reizen te kunnen volgen.

Voor kaarten op naam moet bij de koppeling een geboortedatum en postcode worden ingevoerd, waarna deze aan een willekeurig account gekoppeld kunnen worden. Die staan niet op de kaart, maar ook die beveiliging oogt niet bijzonder sterk.

Een woordvoerster van Trans Link Systems zegt dat het bedrijf heeft voldaan aan de vraag van consumentenorganisaties om de reisgeschiedenis beschikbaar te maken voor anonieme kaarten. "We weten verder niets van die mensen. We kunnen ze bij het inloggen dus alleen vragen om hun kaartnummer en de vervaldatum." Het bedrijf gaat niet in op de beveiliging van de NS, die een extra stap vereist voor een kaart gekoppeld kan worden.

Anonieme kaart toevoegen op ov-chipkaart

Door Arnoud Wokke

Redacteur

16-04-2013 • 12:47

84 Linkedin Whatsapp

Reacties (84)

84
80
61
10
2
9
Wijzig sortering
Wat een gedrocht is die OV chipkaart toch.

- Geen universele OV chip, want je moet voor elke vervoerder apart inchecken en uitchecken. Dus geen verhoogd 'gebruiksgemak'. Ik kon met een treinkaartje gewoon start en eindbestemming invoeren en ik was klaar, nu moet ik elke keer langs een poortje bij overstap.

- Prijzen zijn verhoogd. Het retourtje bestaat niet meer
- Een keer vergeten uit te checken kost geld. Met kaartjes had je die zorg niet
- Binnen het uur retour met de bus kost nu geld, op strippenkaarten niet

- Privacy is niet gewaarborgd. De eerdere klachten over het hacken van de OV chip, en nu dit verhaal. Het blijkt elke keer weer een zwaar inferieur systeem, zeker als je kijkt naar de buren, bijvoorbeeld de goed werkende Oyster card in de UK, is de situatie in NL bedroevend.
Wat een gedrocht is die OV chipkaart toch.
Dát ben ik met je eens, maar...
Geen universele OV chip, want je moet voor elke vervoerder apart inchecken en uitchecken. Dus geen verhoogd 'gebruiksgemak'. Ik kon met een treinkaartje gewoon start en eindbestemming invoeren en ik was klaar, nu moet ik elke keer langs een poortje bij overstap.
Dit klopt niet; de chipkaart is wel degelijk universeel, je gebruikt bij alle vervoerders dezelfde kaart. Vroeger had je een apart pasje voor de bus, een apart pasje voor je NS abonnement, etc.
Als je vroeger een treinreis maakte van bijvoorbeeld Den Bosch naar Hengelo (met de NS naar Zutphen, daarna met Syntus (??) rechtstreeks naar Hengelo, in plaats van met de NS om moeten rijden via Deventer om moeten rijden), dan moest je een "via-kaartje" kopen: naar Hengelo, met een via-station waar de NS niet langs rijdt (in dit geval bijvoorbeeld Lochem). Of dat meer of minder omslachtig is dan je kaart langs twee paaltjes wapperen moet je zelf beslissen.
Prijzen zijn verhoogd. Het retourtje bestaat niet meer
Zie reactie Frumbasjt. (Je hebt gelijk dat dit een lelijke hack is die nodig was vanwege de chipkaart, maar je claim dat het duurder is geworden klopt niet.)
Een keer vergeten uit te checken kost geld. Met kaartjes had je die zorg niet
In de oude situatie moest je er ook aan denken om kaartjes zonder datum te stempelen. Een keer vergeten een kaartje te kopen kost ook geld (vergeten in te checken kost ook geld; aanzienlijk meer dan vergeten uit te checken).
Binnen het uur retour met de bus kost nu geld, op strippenkaarten niet
Ik neem aan dat je bedoelt dat je vroeger (na het enkeltje betaald te hebben) niet hoefde bij te betalen voor retour? Ja daar moet ik je gelijk geven. Van de andere kant, ik kan me in al die jaren één keer herinneren dat die situatie zich bij mij heeft voorgedaan. Als dit het enige nadeel zou zijn zou ik persoonlijk daar prima mee kunnen leven.
Privacy is niet gewaarborgd. De eerdere klachten over het hacken van de OV chip, en nu dit verhaal. Het blijkt elke keer weer een zwaar inferieur systeem, zeker als je kijkt naar de buren, bijvoorbeeld de goed werkende Oyster card in de UK, is de situatie in NL bedroevend.
Is de privacy van de Oyster Card zoveel beter... of maken mensen zich er minder druk om (of, krijgen wij niks mee van de protesten)?

Voor de volledigheid, mijn redenen om het toch een gedrocht te vinden:
  • Als je naar België of Duitsland gaat met de trein moet je alsnog een papieren kaartje kopen.
  • Meereis-korting is een vreselijk gezeur. Zeker als je maar een gedeelte van de route met iemand meereist (al is het daar misschien ook niet voor bedoeld).
  • Je kunt helemaal niets zien aan een kaart. Als een conducteur zegt dat ik het verkeerde papieren kaartje heb gekocht kunnen we allebei lezen wat erop staat. Als er iets is met een chipkaart kom ik daar pas achter als een conducteur me een boete geeft.
  • Via-kaartjes bestaan niet meer. Als je 's avonds op Tilburg staat en de stoptrein naar Eindhoven net gemist hebt dan is de snelste manier om in Eindhoven Beukenlaan te komen de sneltrein naar Eindhoven, daarna met de stoptrein terug naar Beukenlaan. Met de chipkaart kun je deze reis niet maken: als je op Eindhoven niet uitcheckt dan ben je het laatste stukje aan het zwartrijden, als je wel uitcheckt kun je (vanwege de verplichte timeout) niet op tijd opnieuw inchecken om de stoptrein te halen.
  • Als je een abonnement Eindhoven - Tilburg hebt maar een keertje van Eindhoven naar Den Bosch moet dan kun je een papieren kaartje Boxtel - Den Bosch kopen. Lekker in de intercity stappen en gaan. Ik heb geen idee wat er gebeurt als je dat tegenwoordig probeert (en ik heb zelf niet zo'n trajectabonnement, dus ik kan het niet proberen), maar ik verwacht dat ie het hele traject vol-tarief in rekening brengt.
Edit:
Wat betreft dat laatste puntje: ik zag net toevallig in de Metro (artikel "Amper problemen met gesloten tourniquets op station Hilversum") dat "houders van een jaar- of trajectabonnement" op dit moment nog niet in hoeven te checken, dus een gedeelte van je trajectabonnement combineren met een deel erbuiten zal vast niet werken.
En dan nog een toevoeging: ik ben benieuwd wat de NS van plan is als de poortjes straks allemaal dicht staan. De Metro berichtte dat er gister bij een proef servicemedewerkers waren om mensen die niet in hoeven te checken alsnog door te laten, maar hoe gaat dat straks? Bijna alle papieren kaartjes houden op te bestaan, dus bijna iedereen moet dan inchecken... bijna. Hoe komen die paar mensen die toch nog een papieren kaartje nodig hebben (zoals voor een treinreis naar het buitenland) straks door het poortje heen...!?

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 17 april 2013 04:17]

Anoniem: 126717
@Vayra16 april 2013 13:02
Nog twee:
- de prijzen worden verhoogd zonder dat je het door hebt.
- de prijzen voor dezelfde rit, maar met een andere lijnbus/tram verschillen.

Dat laatste heeft wellicht een voorbeeld nodig.
Tram 9, halte centrum/gemeentehuis, naar station HS. Kost 1.19.
Tram 1, halte centrum/Spui, naar station HS. Kost 0.99.
Deze twee haltes liggen ongeveer 40 meter uit elkaar.
Desgevraagd antwoorde HTM personeel dat lijn 9 drukker is, dus duurder. Terwijl we per afstand zouden moeten betalen!
Tram 1 en 9 rijden momenteel verschillende routes, daar ligt het volgens mij aan. Lijn 9 rijdt langs het Centraal Station terwijl lijn 1 rechtstreeks naar HS rijdt. Volgens mij hanteert HTM dezelfde kilometertarieven voor de trams in de stad.
Anoniem: 126717
@junkbuster16 april 2013 13:37
Dat is nu. Deze situatie was vorig jaar zomer, toen ze hun normale routes reden. En vanaf 30 meter na de haltes die ik noemde is dat exact hetzelfde traject.
Er zijn vast wel andere voorbeelden te pakken, maar deze weet ik zeker.

Edit, heel wat voorbeelden gevonden, voornamelijk gericht op de NS, maar betrekking hebbende op de OV kaart: https://zoek.officielebek...nl/nds-tk-2013D14016.html

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 126717 op 16 april 2013 14:15]

Het drukker zijn van een tramlijn is geen reden voor een hoger tarief; je betaalt per afstandeenheid. De bewuste medewerker was zich daar waarschijnlijk niet van bewust en bedacht een voor hem/haar 'logische' verklaring om niet 'dat weet ik niet' te hoeven verkopen.

Je hebt waarschijnlijk de pech dat je met de verst gelegen halte net wel over de grens van een nieuwe afstandeenheid gaat, waar je bij de andere halte net voor die grens blijft. Dit is exact hetzelfde verhaal als met het oude zone-systeem waarbij je net de pech kon hebben dat jouw halte net voorbij de zonegrens lag. Dan kostte die 200 meter extra een extra strip, maar als je drie haltes eerder zou opstappen dan zou dat weer niks uitmaken.

De manier waarop de afstand (en dus het tarief) berekend wordt verschilt per vervoerder. De ene vervoerder regelt dit realtime aan de hand van GPS (waarbij je dus extra betaalt voor een omleiding) en de andere heeft alle halte-afstanden berekend en in het systeem gezet. Zeker bij de eerste manier kan de prijs verschillen als de door jou afgelegde afstand net voor of na een tariefgrens ligt. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarbij de bus op de heen- en terugweg een iets andere route volgt (op- en afrit van een ringweg).

[Reactie gewijzigd door ari op 16 april 2013 17:03]

Zoals alles in het openbaar vervoer, de overheid beloofd dat alle aanpassingen beter zijn voor de burger.

Helaas maken ze het met iedere aanpassing slechter.
Het hele gezeik met het overstappen tussen vervoerders is weer omdat er concurentie moest zijn. Dat was al bullshit, want er is pas concurentie als je keuze hebt en die is er niet. Iedere vervoerder heeft zijn eigen lijnen, dus geen overlap dus geen keuze.
Maar dat kwam uiteraard weer voort uit de privatisering, want dan werd het goedkoper en beter.

Eind resultaat: problemen en hoge kosten voor de burger.
- Privatisering: prijs stijgingen, slechte dienstregelingen, veel problemen en de treinen van de NS worden met iedere iteratie ook goedkoper en kleiner van binnen.
- Meer leveranciers: geen/slechte samenwerking en prijzen zijn ook niet lager geworden
- OV-chipkaart: door de slechte samenwerking hogere kosten, de kaarten zijn duur in de aanschaf en gaan regelmatig stuk en de hele zooi is ook nog eens door ons gefinancierd.
Dan heb je nog de bergen aan privacy issues, waardeloos incheck systeem wat per station verschillend is (niet overal staan poortjes, en dan staan de palen soms op het perron (handig, vergeet je het niet als je toch staat te wachten) en soms in de stations hallen (niet handig, als het druk is zie je ze niet en loop je er straal langs als je wat haast hebt), meestal is het nogal even terug lopen als je daar vergeten bent in te checken.

Nee, het werd allemaal beter en goedkoper. Je privacy is nu in handen van organisaties die er eigenlijk helemaal niet aan moeten kunnen, en aangezien ze het geen zak interesseert gooien ze het ook maar direct op straat.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 16 april 2013 13:10]

Naar mijn weten zijn de prijzen niet verhoogd. Het retourtje is dezelfde prijs gebleven en het enkeltje is de helft van een retour geworden. Ik kan me vergissen, maar ik meen dat het zo is gegaan. ADQ heeft natuurlijk wel gelijk dat prijzen makkelijker verhoogd worden zonder dat je het door hebt.

Ik zelf vindt het al lang prima in ieder geval, de OV chipkaart. Scheelt me tijd omdat ik niet meer in een rij hoef te wachten om een kaartje te kunnen kopen (waardoor ik zo nu en dan wel eens een trein gemist heb). En het kan dan wel zijn dat je voor verschillende vervoerders apart moet inchecken en uitchecken, ik vind het nog altijd fijn dat ik in ieder geval diezelfde kaart die ik gebruik voor de NS ook bij de bus kan gebruiken. Dat in- en uitchecken (bijvoorbeeld als je overstapt van NS naar Fyra) kost me minder tijd dan dat fysieke kaartjes me kostten om voor elke reis te moeten kopen.

Maar goed, ieder z'n voorkeur.
het hele gedoe met een ov chipkaart is een grote mislukking,

Om een voorbeeld te noemen, kaart is tot bv 3 maart 2013 geldig... het is 4 maart... dag kaart... terwijl dat ding gewoon werkt... nieuwe kaart kost je weer 6 a 7,50 .... dan heb je er nog niks op staan.

Service punten die ver weg zijn.. kaart werkt niet ... moet je naar een service punt toe... kost je weer een rit... sta je in de rij... "oh mensen het is bijna 5 uur ik ga zo sluiten.. dus als je denkt dat je het niet red heb je pech... "

Die meneer had niet even het slimme idee om lint dicht te doen van de rij en de rij af te werken... en het andere personeel van de RET (in mijn geval ) kan de klappen op vangen.

Gelukkig waren ze zo vriendelijk om een enkeltje te geven zodat ik wel thuis kon komen... Dat was Service... die van de Servicebalie was asociaal.

Vroeger had je geen gezeur met een strippenkaart , Rotterdam -Leiden was bv 10 strippen en ja dan moest je wel eens overstappen van bv West Nederland op |Noord Nederland (fictieve namen ) nu moet je in / uit checken en al dat gedoe...

Koop je een kaart (mijn schoonma van 80 ) betaalt kan ze er niet mee reizen want ze moet nog activeren (ze kreeg bijna een boete...) nee handig systeem bij het OV
Beste Tweakers,

Het klopt wel.

Een gebruiker wil reisgegevens inzien van zijn anonieme kaart. Hij besluit een account te openen op de site van NS op naam van Pietje Puk. Hiervoor moet hij adres en email opgeven. Hij besluit als adres het hoofdkantoor van NS in te vullen om anoniem te blijven. Vervolgens voert hij een email-adres in. Via dit email adres vraagt hij een kaartservice-code aan voor zijn anonieme kaart. Binnen een uur krijgt hij een email en kan hij de kaartservice activeren bij een NS-automaat. Vervolgens voert hij de kaart-service code in op het Pietje Puk account. Tot zover niets aan de hand. Wellicht zelfs een feature. De gebruiker heeft echter ook een niet anonieme OVchipkaart en is benieuwd of hij deze ook kan koppelen aan het Pietje Puk account. Hij verwacht van niet. Echter, tot zijn verbazing gaat dit prima. Er vindt schijnbaar geen adres controle plaats tussen de kaarthouder en het adres op het account. Binnen 1 uur wederom een email in de mailbox van Pietje Puk dat de kaart-service code kan worden geactiveerd bij een NS-automaat. Na dit gedaan te hebben voert Pietje Puk de kaartservice code in op zijn account en kan hij meekijken met de reisgegevens van de gebruiker van de niet anonieme kaart, zonder dat de gebruiker dat weet.

Verder denkt Pietje Puk dat een kaart niet meer anoniem is als iemand hem heeft geleend zonder dat de gebruiker daarvan op de hoogte is. Dus ook het gebeuren rond de anonieme kaart is een privacy issue.

Vriendelijke groet,
Pietje Puk

[Reactie gewijzigd door tinuxje op 16 april 2013 20:25]

Anoniem: 398603
16 april 2013 12:50
Werkgevers kunnen dan anonieme ov-chipkaarten volgen? Of werknemer daadwerkelijk ziek thuis zit..

Eerlijk gezegd de grootste 'Rubbish' die ik gehoord heb, de anonieme ov-chipkaart is niet naar een persoon te herleiden. Het is anoniem en de kaart kan door een ieder gebruikt worden.
Überhaupt klopt dit niet helemaal. Een kaart kan namelijk maar onder één account worden geregistreerd. Als het je dus niet lukt om je kaart te registreren omdat deze al onder een andere account geregistreerd zou staan, weet je dus al genoeg. Dit werkt overigens ook andersom: als jij je kaart zelf hebt geregistreerd, weet je zeker dat hij niet door iemand anders gevolgd kan worden.
Wat aan jouw reactie niet klopt is dat het hier om een anonieme kaart gaat. In principe wil je die niet registreren, dus dat ga je niet preventief doen, en ook niet achteraf. Je zult er normaliter niet achterkomen of iemand anders dat gedaan heeft.
Na jouw reactie heb ik even gecontroleerd wat er wordt gevraagd voor een registratie. Het enige dat je moet opgeven naast een gebruikersnaam en wachtwoord is een geldig e-mailadres. Vervolgens kun je je kaart toevoegen.
Aangezien een e-mail adres niet per definitie te herleiden is naar een persoon, lijkt me dat een registratie van een anonieme OV-chipkaart gewoon mogelijk is zonder dat je hierdoor je anonimiteit kwijt bent.
Waar je wel gelijk in hebt, is dat deze mensen waarschijnlijk niet snel de intentie zullen hebben om zich te registreren. Maar aan de andere kant lijkt me de kans dat iemand de intentie heeft om iemand anders te volgen ook vrij klein. Als je toch dit idee hebt, is de oplossing dus vrij simpel: creëer gewoon een account..
Dus even, om de dingen 'echt' in perspectief te zetten:

- ik heb nooit gevraagd om een OV chipkaart
- de OV chipkaart kost mij meer geld dan de papieren versie voorheen
- de OV chipkaart heeft voor mij nul voordeel tov papieren kaartjes of strippenkaart, is foutgevoeliger en kost meer moeite en nadenken (bijv bij overstap of verschillende vervoerders)
- de OV chipkaart is niet transparant, pas aan het eind van een rit weet ik wat ie kostte
- ik MOET een OV chipkaart gebruiken om het OV in te kunnen. Dus, ik neem een anonieme, zodat ik in ieder geval niet overal geregistreerd sta en ik ook geen koppeling met bank kan maken die vervolgens misbruikt kan worden (weer een pas die kwijt kan en gekoppeld is, dus weer een risico in je portemonnee)

- vervolgens, de klap op de vuurpijl: om op mijn eigen 'anonieme' OV chipkaart die ik eigenlijk liever niet gebruik omdat het alleen nadelen oplevert tov de papieren kaartjes, de privacy te kunnen waarborgen moet ik mij 'registreren' in een centrale database op internet.

U voelt hopelijk de tegenstrijdigheid in dit hele verhaal? De OV chipkaart is gewoon klote geregeld, de privacy waarborging is helemaal niet goed over nagedacht en het amateurisme en de verneukerij straalt ervan af. En het leukste is nog, het wordt ons gewoon door de strot geduwd, want anders reis je dus gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 april 2013 14:30]

Inderdaad niemand verplicht je om te reizen, het is ook beter als men weinig reist maar bijvoorbeeld woont in de stad waar hij werkt of studeert.

De anoniemen kaart is ook nog steeds anoniem als je op online kan zien waar hij geweest is.
Overigens kun je zelfs online aangeven dat alle locaties afgeschermd moeten zijn. Dan kan niemand zien waar hij is geweest, zelfs jijzelf niet.
en je kaart dus ook gekoppeld is aan IP adres. Nu al en straks met IPV6 zeker in de praktijk tot op de persoon te herleiden.
Even ter aanvulling: je kan je kaart niet opwaarderen met je pinpas, want dan is je bankrekeningnummer bekend en ben je de facto niet meer anoniem.
Inchecken voor een ritje van zeg 1,50 kost je 20 euro borgtarief, dus 20 euro moet op je kaart staan.
Ben benieuwd hoeveel mensen 20 euro muntgeld in de automaat proppen, louter om anoniem te blijven.
Ik gooi er briefgeld in
Je hoeft als bedrijf maar een anonieme kaart aan je werknemers te geven en hij is niet meer anoniem en dus te volgen.
Het is onwaarschijnlijk maar geen "Rubbish"
En als een huisgenoot die kaart gebruikt, aangezien je toch ziek thuis ligt, dan lijkt het erop dat je dus spijbelt.
dat is nog erger: fraude met de kaart die je van je werkgever hebt ontvangen.

(jaja: ik weet dat je het zo niet bedoelt)
Er staat waarschijnlijk toch een traject-abbonement op, dus waarom fraude?

Toen ik nog met het openbaar vervoer ging kon ik in mijn omgeving vrij rijzen, niet alleen met die ene bus naar het station, maar alle bussen die binnen een bepaalde zone vallen.

De trein was wel een vast traject, stad A naar stad B. Nu was dat voor mij 5 stations (20 min), maar in principe kun je dan tussendoor overal uitstappen.

Als ik dus ziek thuis zit en mijn OV dus beschikbaar is zou ik niet aarzelen deze mee te geven, het kost geen extra geld want je betaald een vast bedrag.

Hoe dan ook snap ik je punt, maar zolang het niet fysiek gecontroleerd is kun je hier totaal geen rechten aan hangen.
Het is niet mogelijk een abonnement op een anonieme ov-chipkaart te "plaatsen" .
Tenzij je een slimme werknemer hebt welke in plaats van openbaar vervoer, gewoon de auto of fiets pakt.. Ook kan de werknemer natuurlijk zelf een anonieme chipkaart halen.

Uiteraard gaat TLS niet in op de beveiligings methode van de NS, want dan moeten ze ineens concreet vragen gaat beantwoorden ipv vage antwoorden zoals dat de 'markt' dit vraagt..

Ik denk dat het percentage van de markt welke vraagt voor het opheffen van de OV-chipkaart hoger is, dan het percentage welke terug wilt zien waar ze zijn geweest. Ook hier was het oude vervoerbewijs (de strippenkaart) gemakkeler. Je kijgt naar de stempel en je weet week,dag en uur en via het zone nr weet je op ongeveer wijkniveau waar je was..
Totdat je een luie chauffeur hebt die na het wisselen van de bus niet even de moeite heeft genomen de zone goed te zetten (foutgevoelig) en elk kwartier de tijd opschuift.

En ik ken weinig plekken (behalve een trein) waar je (voorheen) een strippenkaart automatisch kan laten stempelen.
Wat staat de ontvanger van de anonieme kaart in de weg om de kaart uit te lenen aan een ander? "Schat, ik ben ziek. Kun je voor mij even in de stad wat paracetamol gaan halen? Hier is de OV kaart voor de bus."
Klopt, tenzij 'de derde' bewust van iemand die ze kennen een foto het kaartje maken en de kaart aan een account koppelen.

Dan mag de kaart wel anoniem zijn maar de eigenaar van de anonieme kaart is dan bedenk.

(Hoewel is dit natuurlijk niet dekkend, je zou ook je anonieme kaart aan iemand kunnen uitlenen..)
Als je van je werkgever een OV-Chipkaart krijgt, dan hebben ze natuurlijk ook het recht (en belasting technisch volgens mij de plicht) om die gegevens in hun eigen administratie bij te houden.

Als je privé een ov-chipkaart hebt en je werkgever gaat die zitten volgen dan is dat een inbreuk op jou privacy en kun je een gerechtelijke procedure starten.

Alles wat je zelf publiceert, dat mogen ze natuurlijk wel tegen je gebruiken.
Ook leuk hoe het terugstorten van tegoed werkt, mocht je vergeten hebben uit te checken: via de bankrekening. Vragen ze bij TLS gelijk even om je naam, adres en geboortedatum.

Mijn reactie aan de klantenservice toen ze om al die gegevens vroegen: "Lekker anoniem." Je bent anoniem, totdat je een fout maakt en hem wilt rechtzetten.

Waarom kunnen ze het niet terugstorten/ verrekenen op de kaart bij de eerste keer dat er in- of uitgecheckt wordt?
Waarom kunnen ze het niet terugstorten/ verrekenen op de kaart bij de eerste keer dat er in- of uitgecheckt wordt?
Omdat die paaltjes allemaal autonoom zijn. Dus om terug te storten via een willekeurig paaltje zouden ze die data moeten uploaden naar alle paaltjes (en kastjes in bussen, etc) in Nederland.
Waarom zou je dan thuis moeten blijven?
Als ik ziek ben zal ik toch boodschappen moeten doen en bijvoorbeeld naar de huisarts/ziekenhuis/apotheek gaan. Daar zal je werkgever niet over vallen, als je ziek bent terwijl het 30+ graden is (blijven hopen O-) ) en je checkt uit in Scheveningen terwijl je ver van de kust vandaan woont dan is het een ander verhaal.
Wel als iemand dus op de achterkant van je kaart kijkt en met die informatie een account aanmaakt (zonder dat jij dit weet)
" Het is anoniem"

Anoniem is geen absoluut woord en je zult de strekking van de anonimiteit per geval moeten definieren.

De kaart is identificeerbaar. Als die identificatie op de 1 of andere manier aan jouw persoon wordt gekoppeld dan verlies je een groot deel van je 'anonimiteit'.
Je kunt dus op geen enkele manier een garantie krijgen op die anonimiteit.
Bovendien was de kaart al niet echt anoniem omdat je hem alleen kan opladen via een betaalkaart die weer aan een persoon gekoppeld is. Het gaat nogal slecht met de privacy in Nederland...
Weet je dat zeker?
https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/ovchipkaartopladen/
zie laatste punt.

ik stap elk NS toko binnen en betaal cash om mijn anonieme ov chipkaart op te waarderen.

M.a.w. ik betaal anoniem en reis anoniem. Dus zou een werkgever willen checken of de kaarthouder (werknemer) lekker zit te banjeren tijdens zijn ziekteverlof:
1- reis informatie opvragen van kaart
2- camerabeelden informatie opvragen van betreffende stations.

In het geval van #2 zal dat het niet worden tenzij zij hiervoor een verzoek via justitie kunnen regelen.

In het geval van #1: de werkgever moet dan maar hard maken dat de zieke werknemer daadwerkelijk her en der aan het reizen is, anders dan naar huisarts/ziekenhuis/arbo instantie.

....en wat betreft privacy, er is geen enkel land waar privacy voor 100% wordt gewaarborgd (tenzij je op een van de Pacifische eilandjes bevind met een bevolkingspopulatie van 1 *jij zelf dus*)
Anoniem: 126717
@Sim16 april 2013 12:56
Bovendien was de kaart al niet echt anoniem omdat je hem alleen kan opladen via een betaalkaart (...)
Je kunt gewoon met cash opladen. Even bij je vervoerder of de NS balie langslopen en klaar. De NS heeft trouwens bepaald dat je minimaal 10 euro moet inleggen.
Van de NS site geplukt:

Om te kunnen reizen bij NS dient u minimaal het instaptarief van € 20 op uw kaart te hebben staan. Voor abonnementhouders met Weekend Vrij, Dal Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of een Voordeelurenabonnement is dit € 10.

Dus bij een anonieme kaart moet er minstens € 20,- op je kaart staan om te kunnen reizen, belachelijk veel vind ik, maar dat is mijn mening ;)
Ik denk dat, dat te maken heeft omdat je anders vrolijk grote afstanden kan reizen en dan goedkoper uit bent. Hij is immers anoniem, dus ze kunnen geen geld verhalen als je negatief staat op zo'n kaart.
Dit is om te voorkomen dat je bijvoorbeeld in Groningen incheckt, en reist tot aan Tilburg. Zo'n enkele reis kost € 24,60. Als er een instaptarief van €5 euro was geweest, zou je met een anonieme OV-chipkaart voor maar €12,50 van groningen naar Tilburg kunnen reizen (€5,- saldo om in te checken, en € 7,50 voor de aanschaf van een anonieme OV-Chipkaart), en daarna je kaart weg kunnen gooien omdat er een negatief saldo op zou zitten wat groter is dan de aanschaf van een nieuwe OV-Chipkaart.

tarief anonieme OV-Chipkaart: http://www.ov-chipkaart.nl/reizen/tarieven/
Heeft er natuurlijk mee te maken dat je een anonieme kaart in de prullenbak kan gooien als het geldbedrag dat erop staat kleiner is dan datgene wat zou moeten betalen als je uit zou checken plus de kosten van een nieuwe kaart.
Dat minimum van 20 euro geldt alleen als je met NS reist. Voor andere vervoerders geldt het niet. Reis je met Syntus van Ede naar Amersfoort met de trein, volstaat 10 euro. In de bus volstaat een positief saldo, dus dat mag ook 1 cent zijn. Er wordt 4 euro afgeboekt, dus dan sta je even negatief. Geen punt, want die kaart kost 7,50, dus als je voor iedere rit een nieuwe kaart zou gebruiken, dan ben je alsnog duurder uit.
"Je kunt gewoon met cash opladen. Even bij je vervoerder of de NS balie langslopen en klaar. "

Je bedoelt die balie waar ze video opnames van je kop maken?
Lekker anoniem als er ook een smoelenboek wordt bijgehouden door je overheid.
Wat zeg je, ze gaan die gegevens nooit koppelen omdat dat nog bij wet verboen is?
Let jij maar eens op hoe snel dit soort wetten de komende 10 jaar geruimd gaan worden om ons te 'beschermen' tegen het een of andere gevaar.
Uiteindelijk (en zo is het al op vliegvelden in de US) zullen wij ons naakt in de maatschapij moeten bewegen omdat we anders per definitie als een gevaar voor de maatschapij worden gezien.
Anonimiteit heeft zn beste tijd gehad als je oprecht naar onze moderne wereld kijkt.
Onjuist, je kunt hem altijd met contant geld opladen via NS balies en lokale vervoerders (voobeeld Hermes/Connexxion in Eindhoven)
is het niet zo dat je dan moet bijbetalen omdat die mensen voor je moeten werken?
bij mij in rotterdam was het zo dat ik moest bijbetalen als ik wilde opwaarderen via de balie. via zo'n paaltje moest je niet bijbetalen, maar was cash ook niet mogelijk 8)7
Bij de NS niet, bij Connexxion ook niet. Ik neem aan dat Rotjeknor een andere vervoerder heeft.
Sinds anderhalf jaar vraagt de RET kosten voor lokethandelingen. Dat is 50 cent voor producten die je ook via de automaat of internet kunt kopen.
http://www.rijnmond.nl/ni...t-verkooppunten-1-oktober

Nu zijn er bij de NS nog geen extra kosten aan verbonden. Maar toen ik een tijdje gelden bij een NS-loket wat contant op mijn kaart liet zetten, werd mij verteld dat dat in de toekomst wel het geval zal zijn.
Er zijn overigens wel automaten waar je contant kunt toevoegen maar het zijn er minder.

[Reactie gewijzigd door duizend op 16 april 2013 14:35]

Nou NS vraagt echter wel €0,50 extra voor een normaal kaartje dus zal binnenkort ook wel zoiets voor opladen worden.
Je kan hem ook met contant geld opladen.
Waar dan?

O, sorry, staat hier recht onder al :X .

[Reactie gewijzigd door Indiaan706 op 16 april 2013 13:34]

Dat is niet waar je kunt op NS kaartjesautomaten ook met muntgeld opwaarderen.
Die keuze ligt toch echt bij de gebruiker.
quote "soleil": Bovendien was de kaart al niet echt anoniem omdat je hem alleen kan opladen via een betaalkaart die weer aan een persoon gekoppeld is. Het gaat nogal slecht met de privacy in Nederland...
/quote

Klopt, en daarom heb ik voor de lol even geregistreerd, heb m nl al een paar keer opgewaardeerd met de pin.

Maar er zit wel een heel grote veiligheidsbug op de website.

Op het plaatje zie je dat de eerste 5 getallen al ingevuld zijn, dus dat zijn alle "anonieme" kaarten, er zijn als ik goed tel maar 100 miljard nr`s mogelijk. (niet veel voor een computer)

De website geeft als je je getal invult keurig aan of het een geldig getal is. (zelfs als het einddatum invoerveld leeg is) zie plaatje.
http://tweakers.net/ext/f/AfODAKQjZQY7iup4soTQVpuN/full.jpg

Dus heb ik het getal van mijn kaart steeds 1tje omlaag geteld totdat ik een ander geldig getal vond, en die geregistreerd op mijn account.
Ik ben nu dus iemand aan het volgen, weet niet wie natuurlijk.
Maw iemand met een handig scriptje heeft ze zo allemaal gevonden.

Omdat het dus een eitje is om iemand anders te volgen MOET je hem dus wel registreren om anoniem te blijven. (hoe krom kan het worden met privacy)

btw Waarom sta ik hier als ik op reageer druk op de post van "soleil
dinsdag 16 april 2013 12:51"

[Reactie gewijzigd door enchion op 16 april 2013 21:59]

Wat een pessimisten op tweakers zeg. Ik vind de OV-chipkaart super. Ik kan direct doorlopen naar de trein, automatisch opwaarderen staat aan dus ik hoef me nergens zorgen over te maken.
Ja natuurlijk kan de kaart nog veel beter, maar daar zijn ze ook nog hard mee bezig. nieuws: Betaalverkeer met OV-chipkaart wordt landelijk uitgerold

Uiteindelijk is je privacy nooit gewaarborgd zolang je met smartphones rondloopt, facebook gebruikt en door een winkel met camerabeveiliging loopt.
Helemaal niet mee eens. Je moet van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken zonder dat een willekeurige persoon die een fototje van jouw kaart maakt zomaar kan zien waar jij allemaal geweest bent. Lijkt me een ideaal middel voor stalkers..

Een wat betreft die andere zaken die je noemt: smartphone: heb ik dus ook niet, Facebook: er staat alleen op wat je er zelf op zet. als je ten minste platformapplicaties uitschakelt, en beelden van beveiligingscamera's mogen niet gepubliceerd worden, tenzij er een zwaar misdrijf op te zien is.

Er zou een opt-out functie moeten worden ingebouwd zodat de gegevens van jouw 'anonieme' kaart niet meer via internet opgevraagd kunnen worden.
"Uiteindelijk is je privacy nooit gewaarborgd zolang je met smartphones rondloopt, facebook gebruikt en door een winkel met camerabeveiliging loopt."

Het gaat er vooral om wie er allemaal bij kunnen. Iedere willekeurige persoon kan jouw reisgegevens opvragen als je een anonieme kaart gebruikt, zonder enig toezicht. Dat geldt niet voor de voorbeelden die je aanhaalt en bij Facebook kun je dit zelf nog enigszins zelf bepalen...
Tsja... Je kan ook bijna overal op internet betalen als je de nummers die op andermans Creditcard staan weet.
En werkgevers checken al of werknemers echt ziek thuis zitten.

Beetje een storm in een glas water. Voor de informatie die je op deze manier kan achterhalen vind ik de huidige beveiliging prima.
Anoniem: 398603
16 april 2013 12:54
Nouja, het feit dat er gehamerd wordt op jaloerse echtgenotes en werkgevers die kunnen controleren, maar het hele idee achter de anonieme ov is dat iedereen deze kan gebruiken.

Stel ik koop een ov-chipkaart (anoniem) ik ga naar mijn werk in utrecht, mn baas ziet de ovchipkaart kaartnummer en verloopdatum.. ik ben de volgende dag ziek . maar mijn broertje moet met het openbaar vervoer. Neemt de ov-chipkaart mee. Dan ben ik dus de dupe van zo'n actie.
Wat is hier zo spannend aan? Zo'n zelfde overzicht is op elk station uit te draaien in het hele land. Moeten we de kaartverkoopautomaten nu ook maar weghalen?
Dat 'realtime' van het NRC hierboven klopt niet, want de reisgegevens komen met enige vertraging bij Translink binnen. Pas na een dag of twee, drie kun je geregistreerde ritten van een OV-chipkaart zien op de site.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee