FG Marder koppelingsprobleem

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door FGGill, 17 jun 2014.

  1. FGGill

    FGGill

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Laakdal
    Dag Big Scale rijders

    Ik ben hier al geruime tijd aan het meelezen en heb al veel geleerd hier, maar nu loop ik tegen mijn eerste probleem aan. Dus heb ik ook een account aangemaakt. Ik heb een nieuwe koppeling gestoken op mijn Marder maar als ik hem nu start beginnen de wielen metteen te draaien tegen redelijk hoog toerental. Het lijkt alsof de koppeling direct aangrijpt zelfs bij stationair toerental. Zou het kunnen dat de veer te slap is? Omdat de veer niet vervangen is? Ik heb een exploded view tekening gebruikt om de nummer op te zoeken van de koppeling en heb deze besteld. Dezelfde nummer stond ook op de verpakking, dus zou dit normaal toch de correcte maat moeten zijn? Misschien wel interressant: de originele bouten om de koppeling te monteren ( inbussen die tot zeer dicht tegen de koppeling kunnen gedraaid worden ) pasten niet op deze koppeling, ze waren een milimetertje te dik. Zou het misschien kunnen dat mijn blok een ouder type is, waardoor deze koppeling een beetje te groot is en te snel aangrijpt?
    Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

    Alvast bedankt
    Gill
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.343
    Locatie:
    Zwolle
    Dat verschil in dikte van de bouten is omdat Zenoah en CY verschillende bouten gebruiken.
    De diameter van de koppeling zal altijd hetzelfde zijn lijkt mij, anders passen niet alle koppelingsklokken op elke koppeling.
     
  3. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Das meestal zo als je ze monteert, gewoon gaan rijden en binnen een paar minuten is het weg.
     
  4. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    Dat zo heel goed kunnen als je oude koppeling compleet versleten was is die een stuk kleiner dan de nieuwe koppeling, waardoor het heel goed zou kunnen dat me je nieuwe koppeling die waarschijnlijk groter is je nu je aangrijp moment van de koppeling veel te vroeg is. Als je zegt dat de wielen draaien bij stationair draaien betekent dat dus dat de koppeling al aangrijpt, als je dan de auto weer gewoon neerzet rijdt de auto dan niet meer? Als de auto dan niet meer rijdt dan blijft de koppeling constant slippen, dan denk ik dat je binnenkort weer de koppeling kunt gaan vervangen.
     
  5. FGGill

    FGGill

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Laakdal
    Hallo
    Eerst en vooral al bedankt voor de antwoorden. Fastrockets ik heb net wat gaan rijden, al was dit niet evident want als je traag rijd valt de motor uit. En ja chris1144 de motor valt direct stil als je hem op de grond zet. Heb er net een filmpje van gemaakt. Zie link: [media=youtube]S2DZtAk6SUM[/media]
    Ook wordt de Marder na 5min rijden een oliebad. Met name op het tankje en op de servo's ligt er dan veel olie. Aan de motor wel niks te zien. Waaraan zou dat kunnen liggen? Zouden deze problemen met elkaar te maken hebben?

    Gill
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  6. FGGill

    FGGill

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Laakdal
    [​IMG][​IMG][​IMG]
    Hierbij nog wat foto's van 'het oliebadje'.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    De wielen draaien idd wel erg snel rond, dan zou het ook de veer kunnen zijn wat Chris vertelde.

    Ik denk dat de 2 O rubbers in de uitlaat kapot zijn, dan gaat de uitlaat erg lekken had ik ook met mijn samba.
     
  8. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    zou dan toch kijken naar een nieuwe koppeling veer kosten ook de wereld nog niet. En die olie komt denk ik uit de uitlaat misschien de bouten niet meer goed vast van het spruitstuk aan de motor, of een slechte uitlaat pakking, Of misschien het rubber van de uitlaat wat lek is of misschien zitten de slangenklemmen niet meer goed vast? gewoon alles goed schoonmaken en alle bouten van de uitlaat een keer nalopen of ze nog goed vast zit.
     
  9. FGGill

    FGGill

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Laakdal
    Ja dan ga ik een veer bestellen. Zijn hier verschillende sterktes in ofzo?
    En het zal dan wel de uitlaatpakking zijn, zit er zelfs geen tussen denk ik ;)

    Gill
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    er zijn verschillende koppelings standaard zit er een zwarte veer in dit is 5000 toeren, er zijn ook nog andere veren te krijgen zoals Bijvoorbeeld een 6000, 7500 en 9000 toeren veer. Het voordeel van een veer die later aangrijpt is dat je beter van de plek komt bij het wegrijden, nadeel is dan wel weel als je bijvoorbeeld een 9000 toeren veer hebt trekt de auto wel mooi makkelijk weg. Maar het nadeel is dan weer dat de hele aandrijflijn in één keer zwaarder wordt belast,

    is dan wel gek dat als je zegt dat je denkt dat er helemaal geen enkele uitlaatpakking tussen zit,dan zou dit niet de eerste keer moeten zijn dat de auto zo onder de olie zit. Denk persoonlijk net zoals Jelte al zij dat het de o-rubbers in de uitlaat zijn of de rubber slang die hier overheen gaat. gewoon ff alles langs lopen vaak kun je wel zien of de pakking/rubbers kapot zijn
     
  11. FGGill

    FGGill

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Laakdal
    Ja, ik heb de wagen nog maar pas 2de hands gekocht. En er hing toen ook al zo veel olie op. Had ik alles uit elkaar gehaald en mooi gewassen, start ik hem terug een keertje, 2minuten gedraaid en weer alles onder de olie. Toen de uitlaat er eens afgehaald en gezien dat er geen pakking tussen zat, maar dacht dat dit geen kwaad kon, dom van mij natuurlijk. En waar zitten juist de rubbers in de uitlaat? Hoe moet je die vervangen?

    Gill
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  12. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Je symptoom met de koppeling komt waarschijnlijk omdat een van de bouten los is getrild of de veer is los gesprongen en klemt ie tussen de koppeling en koppelingskom, waarschijnlijk kan je de koppelingskom niet draaien en als je aan het startkoort trekt draaien de wielen al.
    Opnieuw monteren is de oplossing, bij een losgeschoten veer even de haakjes controleren of ze niet omgebogen zijn.

    In jouw geval zou ik een 8000rpm veer vermijden, je hebt een two-speed erin zitten en de rest van je wagen lijkt standaard, ik verwacht dat je aan een 5000rpm veer genoeg hebt omdat je een versnelling voor acceleratie hebt en een voor snelheid.

    Je olie bad in de wagen, komt wss van de rubberen slang, veel mensen draaien deze vaster dan vast, je hoeft ze net aan te draaien dat de klem niet van zijn plek komt maar wel alles afsluit.
    Door het te vast draaien scheurt de inwendige weefsel en scheurt de slang of komen er gaten in.
    Als je dan toch de uitlaat eraf pakt, doe gelijk de pakking vervangen tussen het spruitstukje en de cilinder, auto continu ontdoen van olie is gewoon een werkje wat je beter kan vermijden en zo'n pakking kost minder dan je tijd, ik spreek uit ervaring :p
     
  13. FGGill

    FGGill

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Laakdal
    Dankjewel voor het uitgebreide antwoord! Ik ga het zeker eens controleren.

    Gill
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  14. FGGill

    FGGill

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Laakdal
    Dankuwel voor de reacties, oliebad is opgelost, ik heb de rubberen slang vervangen en ook de klemmen.
    Ook heb ik een nieuwe koppelingsveer gestoken en nu blijft hij toch al gewoon ter plaatse staan. Straks even gaan testrijden om te kijken of alles werkt.

    Bedankt voor de reacties!


    Gill
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. FGGill

    FGGill

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Laakdal
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  16. FGGill

    FGGill

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Laakdal
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  17. FGGill

    FGGill

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Laakdal
    Hallo

    Hierbij 2 filmpjes waarin ik rij met de nieuwe koppelingsveer. Deze is volgens mee weer te sterk, wat denken jullie hiervan?
    De auto trekt totaal niet goed op, heeft geen kracht etc.
    Het is een blauwe koppelingsveer van FG.

    Gill
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. FGGill

    FGGill

    Lid geworden:
    16 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Laakdal
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]


    Hier nog wat foto's van de Marder na het rijden van vandaag.

    Gill
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    de veer is in elk geval niet te sterk, hoe sterker de veer hoe later deze aangrijpt. je weet ook niet wat er op zat? weet je ook hoeveel toeren dit nu is? volgens mij is een blauwe fg veer een 8000 toeren veer, dat zou toch ruim voldoende moeten zijn lijkt mij. voor de rest heb je niks veranderd aan de auto?
     
  20. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Ik zal de carburateur afstellen. En je hebt 2 versnellingen, werkt dit ook nog goed?ik hoor hem niet schakelen namelijk. Meschien staat die vast in zijn 2de versnelling.
     

Deel Deze Pagina