NOS Nieuws

Mega-cruiseschip in Rotterdam is geen feest voor het milieu

Het grootste cruiseschip van de wereld meerde vandaag af in Rotterdam. Dat klinkt als een feestelijke gebeurtenis, maar voor het milieu is dat zeker niet het geval.

De 362 meter lange Harmony of the Seas heeft zes grote dieselmotoren. Op vol vermogen verbranden de motoren per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie van de meest vervuilende soort.

376 miljoen auto's

Volgen de Britse krant The Guardian stoot een groot cruiseschip net zoveel CO2 uit als 84.000 auto's, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto's, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto's en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto's.

Dat is op vol vermogen op open zee. In de buurt van Europa en de VS en in havens moet het schip brandstof gebruiken met minder zwaveldioxide of de uitstoot beperken met een soort katalysator in de schoorsteen.

Als ze onze wateren verlaten, vallen ze terug op de meest vervuilende manier.

Eke Eijgelaar, NHTV Breda

"De regels zijn de laatste jaren aangescherpt, maar niet op alle gebieden", zegt Duurzaam Toerisme-onderzoeker Eke Eijgelaar. "Wat betreft zwavel is het gelukt, maar wat betreft CO2 en stikstof nog niet. En als ze onze wateren verlaten, vallen ze gewoon terug op de meest vervuilende manier van varen."

Ook als een schip ligt aangemeerd in de haven, stoot het vervuilende stoffen uit. "Dit soort schepen gaat nog niet aan de stekker in Amsterdam of Rotterdam", zegt Eijgelaar. "Maar er moet voor de 8000 mensen aan boord wel elektriciteit worden opgewekt."

De Harmony of the Seas vaart Rotterdam binnen

In rust verstookt een groot cruiseschip zo'n 700 liter brandstof per uur, net zoveel als honderden vrachtwagens.

Milieuzone

De Harmony of the Seas ligt dit keer nog geen dag in de Rotterdamse haven, maar wel op de grens van de net ingestelde milieuzone. Benzine-auto's die ouder zijn dan juli 1992 en diesels van voor 2001 mogen het gebied niet meer in.

Volgens een woordvoerder van de gemeente is het toelaten van een cruiseschip en het weren van vervuilende auto's niet met elkaar in tegenspraak. "Het gaat om het verminderen van de constante stroom van roetdeeltje (fijnstof) en die stroom komt op veel plekken van autoverkeer", aldus de woordvoerder.

Je ziet de roet eruit komen en die stoffen waaien die zone in.

Arno Bonte, GroenLinks

GroenLinks-raadslid Arno Bonte vindt wel dat het een raar beeld oplevert. "Dit gaat gewoon tegen het beleid in. Je ziet de roet eruit komen en die vervuilende stoffen waaien natuurlijk gewoon die milieuzone in."

Het Rotterdamse havenbedrijf laat weten dat er dit jaar zo'n tachtig cruiseschepen worden verwacht in Rotterdam. Dat is twintig meer dan vorig jaar. "Meer dan een per week", zegt Bonte. "En als er zo'n schip ligt, veroorzaakt het een groot deel van de luchtvervuiling in de milieuzone."

Bonte is voorstander van het aanleggen van een walstroom-systeem om de schepen aan de stekker te kunnen leggen als ze aangemeerd zijn. "En anders zou je een quotum moeten instellen voor het aantal schepen dat jaarlijks de stad in mag."

C02-uitstoot is zo'n 1300 kilo per persoon per week.

Eke Eijgelaar, NHTV Breda

Of zo'n quotum er gaat komen, is de vraag; cruisevakanties worden alleen maar populairder. Volgens wereldcruiseorganisatie CLIA is de industrie een van de snelst groeiende sectoren in het toerisme. De organisatie verwacht dit jaar wereldwijd 24 miljoen passagiers te vervoeren, tegenover 15 miljoen in 2006 en 1,4 miljoen in 1980.

En dat is geen goed nieuws, vindt Eke Eijgelaar. "In ieder geval is een cruisevakantie wat betreft CO2 het ergste wat er is. De uitstoot is zo'n 1300 kilo per persoon per week. En daar is de vliegreis die veel mensen maken van en naar het cruiseschip toe nog niet bij opgeteld."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl