De stap betekent niet dat de het bedrijf geen mannelijke en vrouwelijke Potato Heads meer gaat verkopen. Er komt wel een familieset met twee volwassen aardappels en één baby-aardappel. Daarbij krijgen de aardappels 42 accessoires waarmee kinderen zelf kunnen bepalen tot welk geslacht de ouders behoren.
Hasbro maakt Mr. Potato Head, waar je allerlei losse onderdelen zoals een neus, oren, ogen, een bril en een snor in kan steken, al sinds 1952 en heeft al eerder aanpassingen gedaan.
Tot 1987 had de plastic aardappel een pijp als accessoire, maar die werd geschrapt om roken niet aan te moedigen. In 1992 paste Hasbro het levensverhaal van Mr. Potato Head aan. Toen kreeg de aardappel een actievere levensstijl aangemeten en werd de Engelse term couch potato geschrapt, waarmee iemand wordt bedoeld die het grootste deel van zijn tijd op de bank hangt.
Hasbro gaat Potato Head ook op duurzamere wijze produceren. De aardappel wordt van plastic op plantaardige basis gemaakt en ook krijgt het speeltje minder plastic in de verpakking.
Speelgoedmakers proberen de laatste jaren een groter publiek aan te spreken. Zo zag Hasbro's concurrent Mattel de verkopen van zijn barbiepoppen stijgen toen het modellen met verschillende huidskleuren en lichaamstypes op de markt bracht. Hasbro liet weten dat de veranderingen ingegeven zijn omdat consumenten hun waarden willen herkennen in het speelgoed dat ze aan hun kinderen geven.