Direct naar artikelinhoud

Vloeistof hoeft straks op Schiphol niet meer uit handbagage

Reizigers op Schiphol hoeven eind dit jaar niet langer hun elektronica en vloeistoffen uit de handbagage te halen. De luchthaven heeft dan bij alle 80 veiligheidscontroles 3D CT-scanners staan.

Schiphol verwacht dat de controles straks aanmerkelijk sneller verlopen.Beeld anp

De luchthaven heeft het afgelopen jaar de 3D-scanners beproefd bij de veiligheidscontrole in terminal 3. 

Nog voor de drukke meivakantie voert het vliegveld de nieuwe scanners bij tien veiligheidsrijen in. Zeven in vertrekhal 2, waarvandaan vooral vluchten van KLM en partners vertrekken, en de drie al langer bestaande in vertrekhal 3.

Aanmerkelijk sneller
"Alle spullen kunnen dan in de handbagage of de jas blijven zitten," zegt Wilma van Dijk, bij Schiphol verantwoordelijk voor de security. "Die kan in een keer door de controle heen. Dat is goed voor de passagier en voor het veiligheidspersoneel." 

Schiphol verwacht dat de controles daarmee aanmerkelijk sneller verlopen. "Ook omdat we verwachten dat er veel minder handbagage zal worden afgekeurd en naar de extra controle wordt doorgesluisd."

Reizigers zelf moeten nog wel jassen en eventueel schoenen uitdoen en door de controle gaan.

Eerste luchthaven
Schiphol, dat voor de introductie samenwerkt met KLM en terrorismewaakhond NCTV, is de eerste luchthaven die de CT-scanners massaal invoert.

Vorig jaar trof de luchthaven ook maatregelen in aanloop naar de meivakantie.Beeld anp

Dat lukt alleen niet meer voor de drukste periode. "Vanwege de drukte leggen we in de meivakantie en de zomerperiode de werkzaamheden om de scanners overal te plaatsen eventjes stil," zegt Van Dijk, "maar daarna gaan we ze bij alle controleposten neerzetten."

Grondig verbouwen
Alleen vertrekhal 1 en de aanpalende noodhal 0 moeten reizigers tot 2019 wachten. Schiphol gaat die na de zomer grondig verbouwen waarbij ook in de hal waarvandaan de meeste Europese vluchten vertrekken, de controle op handbagage op een tussenverdieping zal plaatsvinden. Daarmee moet ook de capaciteit van vertrekhal 1, die nu vaak overvol is, omhoog.

Schiphol verwacht de komende meivakantie, net als vorig jaar grote drukte. In drie weken zullen 5,2 miljoen passagiers via de luchthaven reizen. Vorig jaar leidde dat tot een drukte-infarct, waarbij ellenlange wachtrijen ontstonden.

Infarct
Met de inzet van 20 procent extra personeel, zowel bij de veiligheidscontroles als voor de begeleiding van passagiers, denkt de luchthaven zo'n infarct dit jaar te voorkomen.

De Marechaussee, die in vertrekhallen 2 en 3 verantwoordelijk is voor de paspoortcontrole zet ook extra personeel in, alhoewel niet de door Schiphol gewenste aantallen.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.