Lezers lossen mysterie op: ‘Onleesbare blauwe borden wachten op verbreding A27 bij Amelisweerd’

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - Waarom zijn de borden boven de snelwegen rond Utrecht zo slecht leesbaar? Die speurtocht voerden we enkele weken geleden uit. We kregen van Rijkswaterstaat een uitleg over folie en vorst, maar dat blijkt niet het hele verhaal te zijn. Dat complete verhaal vertellen de lezers van deze site wel. Zij stuurden tientallen reacties op het oorspronkelijke artikel.
Het verhaal maakte de tongen los, zowel per mail als op Facebook klommen lezers in de pen om hun mening te geven, om mee te denken of om meer voorbeelden aan te dragen. Veel blauwe borden boven de snelwegen A12, A27 en A28 rond Utrecht zijn slecht leesbaar en sommigen zijn helemaal niet meer te ontcijferen.
Zowel René als Marjan stuurden ons een foto van een bord bij de afslag naar Maarssen. Althans, dat hopen we dan maar, dat het de afslag Maarssen is, want dat woord is in het geheel niet meer te lezen.
© René van IJperen (Ingezonden)
In veel reacties wordt volop gespeculeerd hoe het komt dat de borden afbladderen. Greet en Johan schrijven: “Het staat mij bij, dat er een minister was die boos werd op de ANWB en uit boosheid de bewegwijzering bij ANWB weg haalde.” Volgens hen was het minister Netelenbos.
De lezers storen zich aan de belabberde staat van de borden, zoals Jos. “Dat de Nederlandse overheid op hét drukste verkeersknooppunt van Nederland de zaakjes wéér niet op orde heeft, vind ik echt betreurenswaardig.” En Robert schrijft: “Ik vind die afgebladderde borden er maar armoedig uitzien.”

Van staal

Niels denkt een technische oorzaak te weten. “De verkeersborden van de ANWB zijn van staal. En van Rijkswaterstaat zijn van aluminium misschien is dat het probleem.” Voor de duidelijkheid, de ANWB heeft inmiddels niets meer met deze borden te maken. Vincent meent dat RWS zelf verantwoordelijk is voor de schade. “Bij wegwerkzaamheden hadden ze nog goede borden deels afgeplakt met ducttape. Bij het verwijderen daarvan zijn de borden beschadigd.”
Annemiek, en anderen, wijzen er op dat niet alleen de borden achterstallig onderhoud vertonen, dat geldt ook voor de matrixborden, de belijning en de verlichting van de wegen op de Ring Utrecht.
De reden waarom veel bewegwijzering in een slechte staat verkeert is omdat de Ring Utrecht binnenkort op de schop zou gaan.
Nederlandse Bewegwijzergingsdienst
Zowel Erik als Rolf komen met de echte reden voor de problemen. Beiden beklaagden zich bij de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd). Dat is de dienst van Rijkswaterstaat die verantwoordelijk is voor borden boven de snelwegen. Erik en Rolf kregen, onafhankelijk van elkaar, antwoord van de communicatiemedewerkers van die dienst. “De reden waarom veel bewegwijzering in een slechte staat verkeert is omdat de Ring Utrecht binnenkort op de schop zou gaan. Zou gaan, omdat er allerlei procedures zijn die dat vertragen”, schrijft de NBd aan Rolf. “Ik verwacht dat een en ander zal verbeteren tussen nu en 5 jaar.”
Waar de NBd op doelt is de grootschalige aanpak van een deel van de Ring Utrecht. Met name de onderdelen A12, A27 en A28 van die ring moeten volgens de Tweede Kamer opgewaardeerd worden, met meer rijstroken en betere geluidswallen. Ook moeten wegen ontvlecht worden. En ook de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd moeten verbeterd worden. Onderdeel van het project is de verbreding van de ‘bak bij Amelisweerd’. Door veel bezwaren en problemen met stikstof is de aanvang van dat project al een paar keer uitgesteld.

Het bos in

Het is nu dus duidelijk dat de borden boven deze wegen tegelijk met de opwaardering van de Ring Utrecht vervangen zouden worden. Het lijkt er dus sterk op dat automobilisten op de Ring Utrecht, zolang de discussie over de bomen van Amelisweerd loopt, het bos in worden gestuurd.
In één van de reacties geeft de NBd aan dat sommige borden op de Ring Utrecht bij andere projecten, zoals de aanpak van de Galecopperbrug opgelapt worden.
Henk geeft aan dat ook op andere wegen in onze regio de borden slecht leesbaar zijn. “Hetzelfde geldt ook voor knooppunt Hoevelaken waar de borden ook steeds slechter gaan worden. Ook dit knooppunt zou vijf jaar geleden al zijn gereconstrueerd.”

Aanpassing 3 juli 2023

In een eerdere versie van dit artikel stond dat Rijkswaterstaat ontkende dat er een verband was tussen de vertraging van de aanpak van de Ring Utrecht en de slecht leesbare borden. De woordvoerder van Rijkswaterstaat zei eerder: “De vertraging van de uitvoering van het project RING Utrecht staat los van het vervangen van de bebording die einde levensduur heeft bereikt.” Vandaag (maandag 3 juli 2023) is Rijkswaterstaat teruggekomen op die uitspraak. De antwoorden van de NBd na klachten van automobilisten over de slecht leesbare borden boven de weg zijn wel correct, zegt Rijkswaterstaat vandaag. Het is en was de bedoeling van Rijkswaterstaat om bij de grootschalige aanpak van de Ring Utrecht de borden te vervangen, te meer omdat de informatie op de borden in de nieuwe situatie anders is dan de huidige situatie. De vervanging van de borden duurt dus langer omdat het project Aanpak Ring Utrecht vertraging heeft opgelopen, bevestigt Rijkswaterstaat vandaag.

We hebben de betreffende paragraaf met de onjuiste verklaring van Rijkswaterstaat uit het artikel verwijderd.

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.