Direct naar artikelinhoud

Red Bull moet dokken omdat het drankje geen vleugels geeft

Om een dure rechtszaak te vermijden, maar ook om imagoschade te voorkomen, is Red Bull akkoord gegaan met een schikking ter waarde van 13 miljoen dollar. Klanten die tussen 1 januari 2002 en 3 oktober 2014 een blikje energiedrank kochten, zouden volgens Amerikaanse media in aanmerking komen voor een vergoeding omdat Red Bull niet waarmaakt wat het in reclames belooft.

Fragment uit een reclamefilmpje voor Red Bull.

'Red Bull geeft je vleugels' is al jarenlang de slogan in verschillende landen. Dat is niet waar, zegt een groep Amerikaanse consumenten die het bedrijf voor de rechter sleepten op beschuldiging van misleidende reclame.

Red Bull geeft helemaal geen vleugels, ook niet in de figuurlijke betekenis, is hun klacht, aldus Business Insider. Volgens de reclame verbetert de energiedrank het concentratie- en reactievermogen, maar klagers claimen dat deze beweringen vals zijn en onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd. Ze stellen dat door het veelvuldig gebruik van de woorden 'boost' en 'vleugels' de consumenten onterecht de indruk krijgen dat ze door het drinken van Red Bull fysiek sterker kunnen worden. En dat terwijl Red Bull niet meer energie zou geven dan de caffeïne van een kopje koffie.

Waarheidsgetrouw
Het bedrijf zit niet te wachten op een rechtszaak en wil de zaak schikken. Daarvoor maakt Red Bull 13 miljoen dollar vrij, maar dat bedrag moet verdeeld worden over alle mensen die zeggen in de afgelopen tien jaar van het drankje te hebben gedronken. Daarvoor hoeven Amerikanen niets te bewijzen, maar zich alleen te melden bij een website.

Gisteren werd bekend dat dat neer zou kunnen komen op een cheque van tien dollar of een bon ter waarde van vijftien dollar voor Red Bull-producten. Maar hoe meer aanmeldingen er zijn, hoe minder geld er per persoon beschikbaar is. De schikking staat nog niet vast. Volgend jaar vindt een laatste hoorzitting plaats en wordt beslist of de afspraak wordt uitgevoerd.

Hoewel Red Bull instemde met de schikking, blijft het bedrijf erbij dat het niet in de fout is gegaan. 'De marketing en etikettering van onze producten is altijd accuraat en waarheidsgetrouw gebeurd', zegt de onderneming in een verklaring.