Direct naar artikelinhoud
Update

Halvering zendtijd dreigt voor radioprogramma's Argos en Reporter

De twee belangrijkste onderzoeksjournalistieke programma's op NPO Radio 1 dreigen de helft van hun zendtijd kwijt te raken, en een deel van hun budget. De zendermanager van Radio 1 wil dat Argos en Reporter Radio niet langer wekelijks een uur uitzenden, maar elkaar afwisselen. Dat blijkt uit een conceptversie van het Jaarplan Radio 2018, die in het bezit is van de Volkskrant.

Argos

Vanaf 1 januari is Reporter Radio niet meer te horen op zondagavond, maar eenmaal in de twee weken op zaterdagmiddag. Dat tijdvak, van 14 tot 15 uur, is nu alleen van Argos. Volgens betrokkenen heeft zendermanager Laurens Borst gezegd dat de kwaliteit van beide programma's omhooggaat door hun zendtijd te halveren, maar relatief minder te bezuinigen op hun budget.

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wilde aanvankelijk niet reageren, maar deed dat woensdagavond alsnog. 'We praten voortdurend met omroepen over de voortgang van alle programma's, zoals deze', mailt Jurre Bosman, directeur radio. 'We willen een slag maken in kwaliteit en impact. Het is nog voorbarig om te zeggen dat bepaalde programma's minder uitzendtijd of budget krijgen.'

Het Jaarplan, dat 22 juni wordt vastgesteld door de raad van bestuur van de NPO, valt slecht op de redacties van Argos en Reporter Radio. Ook de VPRO en KRO-NCRV zijn uitermate kritisch. Insiders hebben de stellige indruk dat Borst en de NPO-bestuurders de kritiek naast zich neer zullen leggen.

Het nieuws komt op een pikant moment naar buiten. Argos is een van de drie genomineerden voor de prestigieuze Zilveren Reissmicrofoon, die vrijdag wordt uitgereikt. Eerder won Argos onder meer de Prix Europa (2002), De Loep (2006, 2016) en De Tegel (2006, 2009 en 2011). Het programma viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum en maakte naam met onthullingen over het fotorolletje van Srebrenica en geheime operaties van commando's in Afghanistan.

Het nieuws komt op een pikant moment naar buiten: Argos won vele prijzen
Ik vind dat de zendermanager ons onfatsoenlijk en liefdeloos behandelt. Wij laten dit niet gebeuren
Kees van den Bosch, eindredacteur Argos

Levensbelang

Kees van den Bosch, eindredacteur van Argos (VPRO, Human, VARA), is boos. 'Wij worden heel goed gewaardeerd in luisteronderzoeken. Jaar na jaar krijgen we complimenten, nu zegt Borst ineens dat we niet vernieuwend genoeg zijn. In tijden van fakenews moet de NPO investeren in hardcoreonderzoek, in plaats daarvan schrappen ze 26 uur zendtijd van Argos en 30 procent van ons budget. Wie dat een kwaliteitsimpuls noemt, redeneert als een boekhouder. Ik vind dat de zendermanager ons onfatsoenlijk en liefdeloos behandelt. Wij laten dit niet gebeuren.'

De NPO wil op Radio 1 meer aandacht besteden aan consumentenonderzoek, blijkt uit het Jaarplan.Volgens insiders zijn er plannen voor een radioversie van De Monitor. Bosman (NPO) volstaat met een algemene verklaring: 'Onderzoeksjournalistiek en actualiteiten zijn voor de publieke radio van levensbelang. We gaan hier in 2018 meer in investeren door ruimte te bieden aan nieuwe initiatieven op het gebied van onderzoeksjournalistiek, op de radio en online.'

Van den Bosch: 'Ik vind het prima, die nieuwe vormen. Maar doe dat niet ten koste van bestaande programma's, die zich al hebben bewezen.'

Ook Reporter Radio (KRO-NCRV) verzet zich. 'Onderzoeksjournalistiek is een kerntaak van de publieke omroep, dit plan is niet te rijmen met het schrappen van zendtijd en budget', zegt samensteller Wil van der Schans.

Luistercijfers

Argos
- Het bereik van een gem. uitzending is 171 duizend luisteraars
- Er wordt gemiddeld 43 minuten geluisterd
- Het luistertijdaandeel bedraagt 4,6% (m.a.w.: van de mensen die op dat tijdstip radio luisteren, luistert er 4,6% naar Radio 1)
- Deze cijfers zijn redelijk vergelijkbaar met het jaar ervoor, maar twee jaar terug trok Argos wat meer luisteraars (dagbereik was toen 184.000)

Bron: NLO/GfK, doelgroep 10+, zaterdag 14.00-15.00u.

Reporter Radio
- Het bereik van een gem. uitzending is 84 duizend luisteraars
- Er wordt gemiddeld 40 minuten geluisterd
- Het luistertijdaandeel bedraagt 5,2%
- Deze cijfers zijn redelijk vergelijkbaar met de twee voorgaande jaren.

Bron: NLO/GfK, doelgroep 10+, zondag 19.00-20.00u.

Fake news

In de Tweede Kamer bestaan ook zorgen over de halvering van de zendtijd. Kamerleden van D66, de SP en PvdA benadrukken het belang van prijswinnende onderzoeksjournalistiek 'in tijden waarin fake news aan de orde van de dag is', aldus PvdA-Kamerlid Kirsten van den Hul.

De NPO stelt in september de definitieve zenderindeling vast, mede op basis van gedetailleerde programmavoorstellen die deze zomer worden ingediend.