Bosch boort betere productgegevens aan en ziet het conversiepercentage stijgen met 4%

Bosch Power Tools is de wereldleider in elektrisch gereedschap en accessoires. Het is een dochtermaatschappij van Robert Bosch GmBH. Robert Bosch GmBH is actief in verschillende zakelijke gebieden, zoals huishoudelijke apparaten, de levering van onderdelen voor de automobielindustrie en het IoT. In de Verenigde Staten verkoopt Bosch Power Tools de producten voornamelijk via de detailhandel.

Doelen

  • Meer kopers bereiken

  • Consumenten de juiste productinformatie geven

Aanpak

  • Goede productinformatie ingediend bij Manufacturer Center

Resultaten

  • Conversiepercentage met 4% gestegen

Om meer kopers te bereiken, ging de Power Tools-afdeling van Bosch zich meer richten op het online publiek en probeerde met hulp van Google nieuwe klanten te vinden, overal ter wereld. Bosch gebruikte tekstgebaseerde advertenties en hun verkooppartners gebruikten uiterst visuele Shopping-advertenties om consumenten kennis te laten maken met hun producten. Maar ondanks deze online uitbreiding kwam Bosch erachter dat nieuwe klanten niet altijd met de juiste informatie werden benaderd. "Dankzij Google hebben we het bereik gekregen dat we nodig hebben om contact te leggen met nieuwe kopers, op het moment dat zij iets willen kopen," zegt Sonesh Shah, hoofd van de afdeling Brand and Digital bij Bosch Power Tools.

"Omdat we veel verkooppartners hebben die advertenties voor ons maken, was de weergave voor iedere klant anders. Ze konden onze producten niet altijd vinden in de zoekresultaten van Google Shopping."

Als een gebruiker bijvoorbeeld zocht op 'lichte boormachine' kwam hij niet zo snel uit bij de Bosch PS42 12V Brushless Drill, hoewel het gewicht juist een van de voordelen van dit product is.

Om ervoor te zorgen dat zoekende kopers precies vinden wat ze zoeken, is Bosch als een van de eerste gebruikers aan de slag gegaan met Manufacturer Center, een gratis tool om fabrikanten te helpen hun producten te laten zien aan kopers op Google.com en via andere Google-services. Door volledige en juiste productgegevens te uploaden in Manufacturer Center verhogen merken de kans om op te vallen in de drukke marktplaats, om zo uiteindelijk meer producten te verkopen aan consumenten. "Manufacturer Center heeft ons geholpen om consumenten op een constante manier de meest relevante producten te laten zien," legt Shah uit.

In de productbeschrijving van Bosch staat dat de PS42 compact en lichtgewicht is. Deze extra informatie is ook van belang voor Shopping-advertenties die geen productbeschrijving laten zien. Op basis hiervan kan Google de meest toepasselijke advertenties tonen aan gebruikers. Gebruikers die zoeken naar een 'lichte boormachine' zullen de PS42 nu sneller vinden. Door het uploaden van deze nauwkeurige beschrijvende gegevens heeft Bosch het conversiepercentage met 4% verhoogd voor de geüpdatete producten op de sites van verkopers die op Google adverteren met Bosch-producten.

Bosch was een van de eerste gebruikers en droeg bij aan de ontwikkeling van Manufacturer Center. Bosch kijkt ernaar uit om nauw te blijven samenwerken met Google en Manufacturer Center om extra functies te ontdekken die zullen helpen bij online succes. *"We blijven ons productaanbod uitbreiden en blijven graag gebruikmaken van Manufacturer Center om consumenten duidelijke en consistente informatie te geven over de voordelen van de producten," vertelt Shah.