- Ga voor informatie over dimensies en statistieken in Google Analytics 4 naar [GA4] Dimensies en statistieken in Analytics.
- Ga naar [GA4] Bereiken van dimensies voor verkeersbronnen voor informatie over het bereik van de dimensies voor verkeersbronnen in Google Analytics 4.
Overzicht
Elk rapport in Analytics is opgebouwd uit dimensies en statistieken.
Dimensies zijn kenmerken van uw gegevens. De dimensie Plaats geeft bijvoorbeeld de plaats aan, zoals Parijs of New York, waaruit een sessie afkomstig is. De dimensie Pagina geeft de URL aan van een pagina die wordt bekeken.
Statistieken zijn kwantitatieve metingen. De statistiek Sessies geeft het totale aantal sessies weer. De statistiek Pagina's/sessie geeft het gemiddelde aantal bekeken pagina's per sessie aan.
In de tabellen in de meeste Analytics-rapporten zijn de dimensiewaarden georganiseerd in rijen en de statistieken in kolommen. In deze tabel worden bijvoorbeeld één dimensie (Plaats) en twee statistieken (Sessies en Pagina's/sessie) weergegeven.
DIMENSIE | STATISTIEK | STATISTIEK |
---|---|---|
Plaats | Sessies | Pagina's/sessie |
Amsterdam | 5000 | 3,74 |
Berlijn | 4000 | 4,55 |
In de meeste Analytics-rapporten kunt u de dimensie wijzigen en/of een secundaire dimensie toevoegen. Als u bijvoorbeeld Browser als secundaire dimensie aan bovenstaande tabel toevoegt, is het resultaat als volgt:
DIMENSIE | DIMENSIE | STATISTIEK | STATISTIEK |
---|---|---|---|
Plaats | Browser | Sessies | Pagina's/sessie |
Amsterdam | Chrome | 3000 | 3,5 |
Amsterdam | Firefox | 2000 | 4,1 |
Berlijn | Chrome | 2000 | 5,5 |
Berlijn | Safari | 1000 | 2,5 |
Berlijn | Firefox | 1000 | 4,7 |
Geldige dimensie/statistiek-combinaties
Niet elke statistiek kan met elke dimensie worden gecombineerd. Elke dimensie en elke statistiek heeft een eigen bereik: op gebruikersniveau, op sessieniveau of op hitniveau. In de meeste gevallen heeft het alleen zin om dimensies en statistieken te combineren die hetzelfde bereik hebben. Sessies is bijvoorbeeld een sessiestatistiek. Combineer deze dus alleen met dimensies op sessieniveau, zoals Bron of Plaats. Het zou niet logisch zijn om Sessies te combineren met een dimensie op hitniveau, zoals Pagina.
Ga naar ons overzicht van dimensies en statistieken voor een lijst van geldige combinaties van dimensies en statistieken.
Hoe statistieken worden berekend
In Google Analytics worden gebruikersstatistieken op 2 manieren berekend:
- Als totalen in een overzicht
waarbij de statistiek wordt getoond als een overzichtsstatistiek voor uw hele site, zoals het bouncepercentage of het totale aantal paginaweergaven. - Gekoppeld aan een of meer rapportagedimensies
waar de statistiekwaarde wordt bepaald door de geselecteerde dimensie(s).
In het volgende diagram worden deze 2 typen berekeningen aan de hand van een eenvoudig voorbeeld verduidelijkt. Aan de linkerkant worden gebruikersgegevens berekend als overzichtsstatistiek. Aan de rechterkant worden dezelfde gegevens berekend via de dimensie Nieuwe gebruiker.
In het voorbeeld met het Overzichtsrapport worden berekeningen voor de tijd op de site uitgevoerd op basis van het tijdsverschil tussen de oorspronkelijke sessie van elke gebruiker en het moment waarop de site wordt verlaten. Voor de resulterende sessielengte wordt uitgegaan van het gemiddelde van 3 sessies. Dit getal is het resultaat van een relatief eenvoudige berekening aan de hand van tijdstempels op verzoekniveau.
In het voorbeeld met het rapport Nieuwe/terugkerende bezoekers worden de gemiddelden niet voor alle sessies berekend, maar met de dimensie Gebruikerstype. Als u de statistiek 'Tijd op site' koppelt aan een dimensie, kunt u deze statistiek analyseren aan de hand van terugkerende versus nieuwe gebruikers. De berekeningen worden hierbij aangepast door de gewenste dimensie. Het gebruik van de dimensie geeft u inzicht in het gebruikersgedrag, wat u niet terugvindt in het overzichtsrapport. Het is duidelijk dat nieuwe gebruikers meer tijd op uw site doorbrengen dan terugkerende gebruikers.
De berekening van statistieken wordt ook beïnvloed wanneer u meer dan één dimensie aan een bepaalde statistiek koppelt. U kunt zowel in vooraf ingedeelde als in aangepaste rapporten meerdere dimensies tegelijk gebruiken. Stel bijvoorbeeld dat u zowel de dimensie Gebruikerstype als de dimensie Taal gebruikt om de tijd op de site voor uw website te analyseren. In dit geval is de berekening voor nieuwe versus terugkerende gebruikers hetzelfde. Maar als u aan de hand van de dimensie Taal de gegevens voor nieuwe gebruikers wilt tonen, wordt de berekening door deze extra dimensie verder aangepast. De gegevens voor uw gebruikers kunnen zo uitzien, uitgesplitst op de tijd op de site:
Gebruikerstype | Taal | Gem. tijd op site |
---|---|---|
Alle typen | Alle talen | 3:25 |
Terugkerend | Alle talen | 5:03 |
Fins | 29:49 | |
Vietnamees | 20:44 | |
Indonesisch | 16:55 | |
Nieuw | Alle talen | 2:09 |
Maleis | 17:38 | |
Engels (VK) | 16:56 | |
Chinees (traditioneel) | 16:20 |
Deze cijfers zijn gebaseerd op een bestaand Analytics-rapport. In dit geval kunt u vaststellen of nieuwe of terugkerende gebruikers het langst op uw site bleven. Door een extra dimensie toe te voegen, kunt u ook bepalen welke talen van elk van deze categorieën verantwoordelijk waren voor de langste tijd op de site.
Attributiemodellen
Google Analytics probeert op verschillende vragen over gebruikersgedrag antwoord te geven en maakt daarvoor gebruik van verschillende typen berekeningen of toeschrijvingsmodellen om de gegevens te berekenen die in de rapporten worden weergegeven. U kunt elk Analytics-rapport zien als antwoord op een bepaald type vraag over gebruikersanalyse. Deze vragen vallen vaak in afzonderlijke categorieën:
- Inhoud: hoe vaak is een bepaalde pagina weergegeven?
- Doelen: welke pagina-URL's hebben bijgedragen aan de hoogste doelconversieratio?
- E-commerce: hoeveel waarde heeft een bepaalde pagina toegevoegd aan een transactie?
- Interne zoekopdracht: welke interne zoektermen hebben bijgedragen aan een transactie?
Voor elk van deze belangrijke categorieën en de bijbehorende rapporten gebruikt Analytics een ander attributiemodel. Elk toeschrijvingsmodel is ontwikkeld voor de berekening van een bekende set statistieken. Het kan daarom gebeuren dat sommige statistieken, zoals Paginaweergaven, alleen in bepaalde rapporten voorkomen en niet in andere. Dit is het gevolg van het attributiemodel dat voor dat rapport is gebruikt.
Analytics-rapporten maken gebruik van 3 attributiemodellen:
Attributie op verzoek
Dit type attributie levert totaalwaarden voor één statistiek of voor een statistiek/dimensie-combinatie. Dit is het meest voorkomende en eenvoudigste type Analytics-attributie, omdat de waarden worden bepaald op basis van gif-verzoeken van afzonderlijke gebruikers. Het is daarom voor elk verzoek mogelijk om een bepaalde dimensie en/of statistiek op te zoeken.
De meeste dimensiewaarden zijn beschikbaar op verzoekniveau en blijven beschikbaar via het HTTP/GET
-verzoek, of in het GIF-verzoek, voor elk pagina- of gebeurtenisverzoek dat uw site ontvangt. Voorbeelden van enkele veelvoorkomende dimensies die beschikbaar zijn op paginaniveau:
- pagina-URI: beschikbaar bij elk verzoek aan uw site. Hiermee wordt het pad aangeduid van de pagina die wordt bezocht
- campagne: als een gebruiker een site bezoekt via een campagne, blijft de campagne permanent beschikbaar voor elk volgend verzoek tot de campagne zelf wordt gewijzigd
- user-agent: elk verzoek van een gebruiker bevat de browsergegevens van de gebruiker. Deze worden gestuurd met het
HTTP/GET
-verzoek van de browser en worden rechtstreeks opgeslagen in de logbestanden.
Attributie op paginawaarde
Met dit type attributie wordt antwoord gegeven op de vraag: Hoe nuttig was mijn pagina ten opzichte van een doel- of opbrengstwaarde?. Dit toeschrijvingsmodel wordt gebruikt om de waarde Paginawaarde te bepalen voor een pagina of set pagina's. Dit is een illustratie van een aantal paginaweergaven van gebruikers, in relatie tot doelen en aankopen, vergelijkbaar met wat op uw eigen site kan plaatsvinden.
Dit attributiemodel wordt een 'vooruitkijkend' attributiemodel genoemd, omdat het een waarde toeschrijft aan een pagina door vooruit te kijken naar de doelen en/of aankopen die plaatsvinden nadat de pagina is bezocht. De volgende tabel toont de waarde die aan elke pagina in deze reeks wordt toegeschreven.
Pagina | Opbrengst-/doelwaarde |
---|---|
P1 | € 55 + Doel 1 |
P2 | € 55 + Doel 1 |
P3 | € 35 + Doel 1 |
P4 | € 0 |
Dit attributiemodel wordt niet gebruikt in doel- of e-commercerapporten, omdat deze rapporten geen pagina-URI's of -titels in verhouding tot e-commerce-activiteiten bevatten.
Site Search-attributie
Met dit attributiemodel kunnen in Site Search-rapporten doelconversiepercentages en doelwaarden per zoekterm worden opgenomen.
Dit toeschrijvingsmodel werkt anders dan toeschrijving op paginawaarde, omdat de doelwaarde wordt toegeschreven aan de laatste zoekterm voorafgaand aan de conversie en niet daarna. In het volgende diagram wordt een reeks interne zoekopdrachten op de site weergegeven, samen met paginaweergaven en aankopen.
De zoektermen die worden toegeschreven aan doel 1 en de transacties in dit model zijn:
- Schoenen - € 20
- Bloemen - € 25
In dit model worden transacties of doelen toegeschreven aan de zoekterm die onmiddellijk voorafgaat aan het doel of de transactie.