Van Gogh Museum

Het Van Gogh Museum wil zo veel mogelijk mensen inspireren door het leven en werk van Vincent van Gogh, maar ook de kunst van zijn tijd tentoon te stellen.

Omvang van de werkzaamheden

Medium

Sector

Kunst, cultuur en maatschappij

Doelen

Abonnees werven

Bekendheid vergroten

De effectiviteit van uw websites meten

Effectief communiceren en samenwerken

Informatie delen

Items opslaan en indelen in de cloud

Meer volgers verzamelen

Uw bereik vergroten

Uw doelgroep aanspreken

Verkeer naar uw website leiden

YouTube-content genereren

Product

G Suite for Nonprofits

Google Ad Grants

Non-profitprogramma van YouTube

Foto ter beschikking gesteld door

Van Gogh Museum: foto door Jan Kees Steenman

Website

https://www.vangoghmuseum.com

Uitdaging

Tien jaar geleden nam het Van Gogh Museum de eerste Digital Media Manager in dienst. De afdeling Digitale Communicatie bestaat tegenwoordig uit zes mensen die zich bezighouden met wereldwijde communicatie, kaartverkoop voor het museum, de promotie van speciale evenementen en het beschikbaar stellen van informatie over het leven en de kunst van Vincent van Gogh. Een groter team betekent dat er manieren moeten worden gevonden om efficiënt samen te werken, maar ook dat er meer mankracht is om grotere kansen aan te grijpen. Een voorbeeld hiervan is de promotie van de Mesdag Collectie, een museum in Den Haag dat wordt beheerd door het Van Gogh Museum. De Mesdag Collectie is minder bekend dan het Van Gogh Museum en heeft nog geen gevestigde merknaam en vaste aanhang. De afdeling Digitale Communicatie koos voor de tools van Google om de bekendheid en het aantal bezoekers te vergroten.

Verhaal

Het Van Gogh Museum in Amsterdam, geopend in 1973, maakt het leven en werk van Vincent van Gogh en de kunst van zijn tijd zo toegankelijk mogelijk om een breed publiek te kunnen verrijken en inspireren.De collectie van het museum is de grootste verzameling schilderijen en tekeningen van Van Gogh ter wereld. In 2016 bezochten 2,1 miljoen mensen het museum, waarmee het het tweede meest bezochte museum van Nederland was. De Mesdag Collectie in Den Haag is een museum dat is opgebouwd door kunstenaar en verzamelaar Hendrik Willem Mesdag en zijn vrouw Sientje Mesdag, en wordt nu beheerd door het Van Gogh Museum. In het museum (en het voormalige huis van Hendrik en Sientje Mesdag) is de kunstverzameling van de Mesdags te zien: schilderijen van kunstenaars van de Haagse School en de Franse School van Barbizon. Het museum gebruikt G Suite om efficiënt intern en met andere musea samen te werken. Wanneer een persoonlijk gesprek moeilijk te regelen is, wordt gebruikgemaakt van Google Hangouts. Samenwerken en bestanden delen gaat eenvoudiger met Google Documenten en Google Drive. Met Google Documenten is het niet nodig om documenten te vergrendelen of lokale versies op te slaan. Iedereen kan documenten op hetzelfde moment bekijken en bewerken. En voor het beheer van bedrijfsmiddelen vertrouwt het Van Gogh Museum hoofdzakelijk op Google Drive. De toelage van Ad Grants wordt gebruikt om de bekendheid te vergroten, niet alleen van het Van Gogh Museum, maar ook van de Mesdag Collectie. Dankzij de toelage is het mogelijk op locatie getargete tekstadvertenties weer te geven. Dit heeft bijgedragen aan een grotere bekendheid van het Van Gogh Museum en heeft ook de ticketverkoop gestimuleerd. Het team voor digitale communicatie heeft Google Analytics gebruikt om de directe impact van de advertenties op de kaartverkoop te meten en heeft vastgesteld dat de toelage van Ad Grants bijdraagt aan 15% van de totale kaartverkoop van het Van Gogh Museum en verantwoordelijk is voor 40% van het totale verkeer naar de website.

"Met Google voor Non-profitorganisaties kunnen we de kunst van Vincent van Gogh toegankelijk maken voor meer mensen dan ooit tevoren. Verder dragen de tools voor publicatie, distributie en promotie van content en het volgen van de resultaten bij aan de missie van het museum."

Edith Schreurs, Van Gogh Museum

Impact

Sinds de lancering van de advertenties op Google Zoeken is het verkeer naar de website van de Mesdag Collectie dankzij de toelage verdubbeld. Google-advertenties genereren zelfs 44% van al het verkeer naar de website van de Mesdag Collectie en zijn van alle verkeersbronnen de grootste. Voor het Van Gogh Museum zijn organische zoekresultaten de belangrijkste verkeersbron. Deze nemen 39% van al het verkeer voor hun rekening. Het gebruik van Google voor Non-profitorganisaties heeft een enorme impact gehad op de organisatie en community van het museum. Het Van Gogh Museum heeft meer dan 5,6 miljoen volgers op Google+. De populairste posts gaan over verhalen over Vincent van Gogh. Daarnaast worden er dagelijks afbeeldingen en video's gepost ter inspiratie van al die volgers. Aangezien de openingstijden van het museum van seizoen tot seizoen variëren, houdt het digitale team de Google Mijn Bedrijf-pagina up-to-date, zodat mensen bij de zoekresultaten de juiste openingstijden vinden en ze eenvoudig hun bezoek kunnen plannen. Bovendien ontdekte het team Digitale Media de meerwaarde van Google Analytics en wordt het Google Analytics-account dagelijks gecontroleerd om inzicht te krijgen in het gedrag van de gebruikers van de website en om te weten te komen waar gebruikers vandaan komen. Het YouTube-kanaal is uitgegroeid tot 4039 abonnees en het Van Gogh Museum maakt originele YouTube-content, zoals de aanbevolen video 'Ontmoet Vincent' (met al meer dan 41.000 weergaven) en aankondigingen van tentoonstellingen als uiting van de missie van het museum om de wereld te informeren over Vincent van Gogh. Veel mensen willen meer te weten komen over verschillende aspecten van Vincent van Goghs kunst en leven. Zijn kunstwerken zijn visueel aantrekkelijk en het is belangrijk dat het museum een goede mix van kwaliteitsvideo's over Vincent van Gogh biedt (educatieve onderwerpen, onderzoeksthema's, aankondigingen van tentoonstellingen, enzovoort). Videocontent speelt een steeds grotere rol en daarom heeft het team Digitale Communicatie geïnvesteerd in video's van hoge kwaliteit die kunnen worden gedeeld met kijkers over de hele wereld. De videoproductie van het museum is een samenwerking tussen verschillende afdelingen (Digitale Communicatie, Educatie en Interpretatie, Marketing) waarbij de juiste balans wordt gezocht tussen diepgaande content en zinvolle call-to-actions. Verder is YouTube de afgelopen jaren een belangrijke zoekmachine geworden. Het museum besteedt daarom ook aandacht aan zoekmachineoptimalisatie van de video's en zorgt ervoor dat de video's op verschillende platforms zoals de website en Google+ worden ingesloten om de content te verspreiden.

Ontdek hoe andere organisaties een verschil maken met Google voor Non-profitorganisaties.